ETT FÖRSLAG RÖRANDE DEN
INTERNATIONELLA KOMMUNISTISKA RÖRELSENS
ALLMÄNNA LINJE
Kinas kommunistiska partis CK:s svar på
Sovjet
unionens kommunistiska partis CK:s brev
av den 30 mars 1963
(Nedanstående brev, som är daterat den 14 juni 1963,
överlämnades den 15 juni till Sovjetunionens kommunistiska
partis CK och publicerades den 17 juni i Folkets Dagblad i Peking.)
Till Sovjetunionens kommunistiska partis Centralkommitté.
Kära kamrater,
Kinas kommunistiska partis Centralkommitté
har studerat Sovjetunionens kommunistiska partis CK:s brev av den 30
mars 1963.
Alla, som betraktar det socialistiska lägrets
och den internationella kommunistiska rörelsens enhet som en hjärtesak,
är djupt intresserade av överläggningarna mellan de kinesiska
och sovjetiska partierna och hoppas att de ska bidra till att utplåna
meningsskiljaktigheterna, stärka enheten och skapa gynnsamma betingelser
för sammankallande av ett möte med representanter för
samtliga kommunistiska partier och arbetarpartier.
För de kommunistiska partierna och arbetarpartierna
i alla länder är det en gemensam och helig plikt att bevara
och stärka den internationella kommunistiska rörelsens enhet.
De kinesiska och sovjetiska partierna har ett större ansvar för
hela det socialistiska lägrets och den internationella kommunistiska
rörelsens enhet och bör naturligtvis i överensstämmelse
härmed göra större ansträngningar för saken.
Det består nu ett antal stora principiella meningsskiljaktigheter
inom den internationella kommunistiska rörelsen. Hur allvarliga
dessa meningsskiljaktigheter än är, bör vi med tillräckligt
tålamod finna möjligheter att avlägsna dem så
att vi kan förena våra krafter och stärka kampen mot
vår gemensamma fiende.
Det är i denna uppriktiga önskan som Kinas
kommunistiska partis centralkommitté emotser de stundande överläggningarna
mellan de kinesiska och sovjetiska partierna.
I sitt brev av den 30 mars framlägger Sovjetunionens
kommunistiska partis centralkommitté systematiskt sina synpunkter
på de frågor som behöver diskuteras vid överläggningarna
mellan de kinesiska och sovjetiska partierna och ställer särskilt
frågan om den internationella kommunistiska rörelsens allmänna
linje. I detta brev skulle vi också gärna vilja framlägga
våra synpunkter, vilka tillsammans tagna utgör vårt
förslag ifråga om den internationella kommunistiska rörelsens
allmänna linje och några därmed sammanhängande
principfrågor.
Vi hoppas att denna redogörelse för våra
synpunkter ska bidra till ömsesidig förståelse våra
bägge partier emellan och till en detaljerad diskussion punkt för
punkt vid överläggningarna.
Vi hoppas också att den ska främja broderpartiernas
förståelse för våra synpunkter och leda till ett
grundligt utbyte av idéer vid ett internationellt möte med
broderpartierna.
Beslutsamt försvar för de revolutionära principerna
i 1957 års Deklaration och 1960 års Uttalande är en
viktig uppgift för närvarande
1) Den internationella kommunistiska rörelsens
allmänna linje måste till vägledande princip ta den
marxist-leninistiska teorin om proletariatets historiska uppgift och
får inte avvika från denna.
Moskvakonferenserna 1957 och 1960 antog Deklarationen
respektive Uttalandet efter ett ingående åsiktsutbyte och
i överensstämmelse med principen om att uppnå enhällighet
genom rådplägning. Dessa bägge dokument framhåller
vår epoks kännetecken och den socialistiska revolutionens
och det socialistiska uppbyggets allmänna lagar och fastställer
den allmänna linjen för alla kommunistiska partier och arbetarpartier.
De är den internationella kommunistiska rörelsens gemensamma
program.
Det är sant, att det i flera år förekommit
meningsskiljaktigheter inom den internationella kommunistiska rörelsen
i fråga om uppfattningen av och inställningen till 1957 års
Deklaration och 1960 års Uttalande. Huvudfrågan här
är, om man ska eller inte ska acceptera Deklarationens och Uttalandets
revolutionära, principer. När allt kommer omkring är
det en fråga om man accepterar marxismen-leninismens allmängiltiga
sanning eller inte, huruvida man erkänner eller inte erkänner
den allmängiltiga betydelsen av oktoberrevolutionens väg,
huruvida man godtar eller icke godtar faktum att de folk som alltjämt
lever under det imperialistiska och kapitalistiska systemet och som
utgör två tredjedelar av världens hela befolkning, behöver
göra revolution, och huruvida man godtar eller icke godtar faktum
att de folk som redan slagit in på socialismens väg och som
utgör en tredjedel av världens befolkning, behöver föra
sin revolution framåt till slutet.
Det har blivit en viktig och livsnödvändig
uppgift för den internationella kommunistiska rörelsen att
beslutsamt försvara de revolutionära principer som 1957 års
Deklaration och 1960 års Uttalande innehåller.
Endast genom att noggrannt följa marxismen-leninismens
revolutionära lära och oktoberrevolutionens allmänna
väg är det möjligt att komma till en riktig förståelse
av de revolutionära principerna i Deklarationen och Uttalandet
och inta en riktig hållning gentemot dem.
Den internationella kommunistiska rörelsens allmänna
linje under nuvarande skede
2) Vilka är de revolutionära principerna
i Deklarationen och Uttalandet? De kan sammanfattas som följer:
Arbetare i alla länder, förena er. Arbetare
i hela världen förena er med de undertryckta folken och de
undertryckta nationerna. Bekämpa imperialism och reaktion i alla
länder. Sätt in alla krafter i kampen för världsfred,
nationell befrielse, folkdemokrati och socialism. Befäst och utvidga
det socialistiska lägret. För steg för steg den proletära
världsrevolutionen framåt till fullständig seger. Skapa
en ny värld, utan imperialism och kapitalism, i vilken ingen människa
exploaterar en annan.
Detta är, enligt vår åsikt, den internationella
kommunistiska rörelsens allmänna linje under nuvarande skede.
Den Internationella kommunistiska rörelsens allmänna
linje bör Inte ensidigt reduceras till "fredlig samlevnad"
"fredlig tävlan" och "fredlig övergång"
3) Denna allmänna linje utgår från
det aktuella läget i världen som helhet taget och från
en klassanalys av de grundläggande motsättningarna i den nutida
världen och är riktad emot den amerikanska imperialismens
kontrarevolutionära världsomfattande strategi.
Denna allmänna linje går ut på att
bilda en bred enhetsfront, med det socialistiska lägret och det
internationella proletariatet som kärna, i syfte att bekämpa
de av Förenta staterna ledda imperialisterna och reaktionärerna.
Den är en linje för att djärvt resa massorna, utöka
de revolutionära krafterna, vinna mellankrafterna och isolera de
reaktionära krafterna.
Denna allmänna linje går ut på att
folken i alla länder ska föra en beslutsam revolutionär
kamp och på att föra den proletära världsrevolutionen
framåt till slutet. Den är den linje som mest effektivt bekämpar
imperialismen och försvarar världsfreden.
Om den internationella kommunistiska rörelsens
allmänna linje ensidigt reduceras till "fredlig samlevnad",
"fredlig tävlan" och "fredlig övergång",
innebär detta att man bryter mot de revolutionära principerna
i 1957 års Deklaration och 1960 års Uttalande, överger
den proletära världsrevolutionens historiska uppgift och avviker
från marxismen-leninismens revolutionära lära.
Den internationella kommunistiska rörelsens allmänna
linje bör återspegla världshistoriens allmänna
utvecklingslag. De revolutionära strider som proletariatet och
folken i de olika länderna för genomgår olika stadier
och har var och en sina egna kännetecken, men de avviker inte från
världshistoriens allmänna utvecklingslag. Den allmänna
linjen bör ange grundinriktningen för de revolutionära
strider som förs av proletariatet och folken i alla länder.
Det är ytterligt viktigt för varje kommunistiskt
parti och arbetarparti, att, vid utarbetandet av sin särskilda
linje och politik, hålla fast vid principen om att förena
marxismen-leninismens allmängiltiga sanning med revolutionens och
uppbyggets konkreta praktik i det egna landet.
De grundläggande motsättningarna i den nutida världen
4) Utgångspunkten vid fastställandet av
den internationella kommunistiska rörelsens allmänna linje
är den konkreta klassanalysen av världspolitiken och världsekonomin
i stort och av de faktiska förhållandena i världen,
det vill säga av de grundläggande motsättningarna i den
nutida världen.
Om man underlåter att göra en konkret klassanalys,
på måfå griper efter vissa ytliga företeelser
och drar subjektiva och grundlösa slutsatser, har man ingen möjlighet
att komma fram till riktiga slutsatser beträffande den internationella
kommunistiska rörelsens allmänna linje utan glider oundvikligen
in på ett spår som är helt skilt från marxismen-leninismens.
Vilka är de grundläggande motsättningarna
i den nutida världen? Marxist-leninister anser konsekvent att de
är följande:
Motsättningen mellan det socialistiska lägret
och det imperialismtiska lägret;
motsättningen mellan proletariatet och bourgeoisin i de kapitalistiska
länderna;
motsättningen mellan de undertryckta nationerna och imperialismen,
samt
motsättningarna mellan de imperialistiska länderna och mellan
de monopolkapitalistiska grupperna.
Motsättningen mellan det socialistiska lägret
och det imperialistiska lägret är en motsättning mellan
två i grunden skilda samhällssystem, socialismen och kapitalismen.
Denna motsättning är otvivelaktigt mycket skarp. Men marxist-leninister
får inte betrakta motsättningarna i världen som bestod
de endast och allenast i motsättningen mellan det socialistiska
lägret och det imperialistiska lägret.
Den internationella styrkebalansen har förändrats
och blivit allt mera gynnsam för socialismen och för alla
undertryckta folk och nationer i världen och mycket ogynnsam för
imperialisterna och reaktionärerna i alla länder. Icke dess
mindre består de ovan uppräknade motsättningarna alltjämt
objektivt.
Dessa motsättningar och de strider till vilka
de ger upphov är inbördes sammanflätade med och utövar
inflytande på varandra. Ingen kan utplåna någon av
dessa grundläggande motsättningar eller subjektivt sätta
en i stället för alla de övriga.
Det är oundvikligt att dessa motsättningar
ger upphov till folkrevolutioner, vilka är de enda som kan lösa
dem.
Felaktiga åsikter i fråga om de grundläggande
motsättningarna i den nutida världen, vilka bör tillbakavisas
5) Följande felaktiga åsikter bör tillbakavisas
i frågan om de grundläggande motsättningarna i den nutida
världen.
a) Den åsikt som utplånar klassinnehållet
i motsättningen mellan de socialistiska och imperialistiska lägren
och icke ser den såsom en motsättning mellan stater under
proletariatets diktatur och stater under monopolkapitalets diktatur.
b) Den åsikt som erkänner endast motsättningen
mellan de socialistiska och de imperialistiska lägren men bortser
från eller underskattar motsättningen mellan proletariatet
och bourgeoisin i den kapitalistiska världen, mellan de undertryckta
nationerna och imperialismen, mellan de imperialistiska länderna
och mellan de monopolkapitalistiska grupperna samt de strider vilka
dessa motsättningar ger upphov till.
c) Den åsikt som ifråga om den kapitalistiska
världen hävdar att motsättningen mellan proletariatet
och bourgeoisin kan lösas utan en proletär revolution i varje
land och att motsättningen mellan de undertryckta nationerna och
imperialismen kan lösas utan att de undertryckta länderna
gör revolution.
d) Den åsikt som förnekar att utvecklingen
av den nutida kapitalistiska världens inneboende motsättningar
oundvikligen leder till en ny situation, i vilken de imperialistiska
länderna är låsta i en intensiv kamp, och hävdar
att motsättningarna mellan de imperialistiska länderna kan
överbryggas eller till och med avskaffas genom "internationella
överenskommelser mellan de stora monopolen".
e) Den åsikt som gör gällande att
motsättningen mellan socialismens och kapitalismens världssystem
automatiskt kommer att försvinna som följd av "ekonomisk
tävlan att de övriga grundläggande världsmotsättningarna
ävenledes automatiskt kommer att försvinna med motsättningen
mellan de två systemen samt att en "värld utan krig",
en värld av "allomfattande samarbete" kommer att uppstå.
Det är uppenbart, att dessa felaktiga synpunkter
oundvikligen leder till felaktig och skadlig politik och därmed
till bakslag och förluster av ena eller andra slaget för folkens
och socialismens sak.
Frågan om den riktiga inställningen till det socialistiska
lägret
6) Kraftförhållandet mellan imperialism
och socialism har sedan andra världskriget undergått en grundläggande
förändring. Det viktigaste tecknet på denna förändring
är, att världen nu inte har endast ett socialistiskt land
utan ett antal socialistiska länder, som bildar det mäktiga
socialistiska lägret, och att de folk som slagit in på socialismens
väg nu inte omfattar tvåhundra miljoner utan ettusen miljoner
människor eller en tredjedel av hela världens befolkning.
Det socialistiska lägret är ett resultat
av det internationella proletariatets och det arbetande folkets kamp.
Det tillhör såväl de socialistiska ländernas folk
som det internationella proletariatet och det arbetande folket.
De främsta gemensamma kraven från folken
i de socialistiska länderna och det internationella proletariatet
och arbetande folket är, att de kommunistiska partierna och arbetarpartierna
i det socialistiska lägret ska:
hålla fast vid den marxist-leninistiska linjen
och föra en riktig marxist-leninistisk inrikes- och utrikespolitik;
befästa den proletära diktaturen och det
av proletariatet ledda förbundet mellan arbetare och bönder
samt föra revolutionen framåt till slutet på de ekonomiska,
politiska och ideologiska fronterna;
främja de breda massornas initiativ och skaparförmåga,
genomföra det socialistiska uppbygget på ett planmässigt
sätt, utveckla produktionen, förbättra folkets försörjning
och stärka det nationella försvaret;
stärka det socialistiska lägrets enhet
på marxismen-leninismens grund och stödja andra socialistiska
länder på grundval av den proletära internationalismen;
bekämpa den imperialistiska aggressions- och
krigspolitiken och försvara världsfreden;
bekämpa den antikommunistiska, antifolkliga
och kontrarevolutionära politik som föres av reaktionärerna
i alla länder och
bistå de förtryckta klasserna och nationerna
i världen och deras revolutionära kamp.
Alla kommunistiska partier och arbetarpartier i det
socialistiska lägret är skyldiga såväl sina egna
folk som det internationella proletariatet och arbetande folket att
uppfylla dessa krav.
Genom att uppfylla dessa krav kommer det socialistiska
lägret att utöva ett avgörande inflytande på den
mänskliga historiens gång.
Just av den orsaken försöker imperialisterna
och reaktionärerna oföränderligen, på tusen och
ett olika sätt, att öva inflytande på ländernas
i det socialistiska lägret inrikes- och utrikespolitik, att undergräva
det socialistiska lägret och bryta de socialistiska ländernas
enhet, särskilt enheten mellan Kina och Sovjetunionen. De försöker
beständigt att tränga in i och bryta ned de socialistiska
länderna och de när till och med den orimliga förhoppningen
att kunna förinta det socialistiska lägret.
Frågan om vad som är den riktiga inställningen
till det socialistiska lägret är en mycket viktig principfråga,
som alla kommunistiska partier och arbetarpartier står inför.
De kommunistiska partierna och arbetarpartierna fortsätter
nu sitt arbete och sin kamp för den proletära internationalistiska
enheten under nya historiska betingelser. Då det endast fanns
ett socialistiskt land och alla imperialister och reaktionärer
mötte detta land med fiendskap och ville komma det till livs, därför
att det orubbligt följde en riktig marxist-leninistisk linje och
politik, var prövostenen på den proletära internationalismen
hos varje kommunistiskt parti huruvida det beslutsamt försvarade
detta enda socialistiska land. Nu finns det ett socialistiskt läger
som består av tretton länder: Albanien, Bulgarien, Demokratiska
republiken Vietnam, Demokratiska Folkrepubliken Korea, Kina, Kuba, Mongoliet,
Polen, Rumänien, Sovjetunionen, Tjeckoslovakien, Tyska demokratiska
republiken och Ungern. Under dessa förhållanden är prövostenen
på den proletära internationalismen hos varje kommunisiskt
parti huruvida det beslutsamt försvarar hela det socialistiska
lägret, huruvida det försvarar enheten mellan alla länderna
i detta läger på marxist-leninistisk grund och huruvida det
försvarar den marxist-leninistiska linje och politik som de socialistiska
länderna borde följa.
Om någon inte följer den riktiga marxistisk-leninistiska
linjen och politiken, inte försvarar det socialistiska lägrets
enhet utan tvärtom skapar spänning och splittring inom detta,
eller till och med följer de jugoslaviska revisionisternas politik,
försöker att likvidera det socialistiska lägret och hjälper
kapitalistiska länder att angripa socialistiska broderländer,
förråder denne hela det internationella proletariatets och
världens folks intressen.
Om någon, i det han följer i andras fotspår,
försvarar den felaktiga opportunistiska linje och politik som ett
visst socialistiskt land bedriver i stället för att slå
vakt om den riktiga marxist-leninistiska linje och politik, vilken de
socialistiska länderna borde följa, försvarar splittringspolitiken
i stället för att stå fast vid enhetspolitiken, då
avlägsnar sig denne från marxismen-leninismen och den proletära
internationalismen.
Upprättande av bredast möjliga enhetsfront mot de
amerikanska Imperialisterna och deras lakejer
7) De amerikanska imperialisterna utnyttjade läget
efter andra världskriget till att dra på sig de tyska, italienska
och japanska fascisternas stövlar, och har bemödat sig att
upprätta ett världsvälde av en aldrig tidigare skådad
storlek. De amerikanska imperialisternas strategiska mål har varit
att hugga till sig och dominera hela det område som ligger mellan
Förenta staterna och det socialistiska lägret, slå ned
de undertryckta folkens och nationernas revolutioner, gå vidare
till att förinta de socialistiska länderna och sålunda
lägga under sig alla folk och länder i världen, dess
allierade medräknade, att behärskas och förslavas av
det amerikanska monopolkapitalet.
Allt sedan andra världskriget har de amerikanska
imperialisterna fört propaganda för krig mot Sovjetunionen
och det socialistiska lägret. Denna propaganda fyller två
uppgifter. Samtidigt som de amerikanska imperialisterna faktiskt förbereder
ett krig mot Sovjetunionen och det socialistiska lägret, använder
de också denna propaganda såsom en rökridå för
sitt förtryck över det amerikanska folket och för utvidgandet
av sin aggression mot den övriga kapitalistiska världen.
Uttalandet från 1960 framhåller:
"Den amerikanska imperialismen har blivit den
största internationella exploatören."
"Den moderna kolonialismens viktigaste bålverk
är Förenta Staterna."
"Aggressionens och krigets främsta kraft
är den amerikanska imperialismen."
"De senaste årens internationella utveckling
har gett många bevis på att den amerikanska imperialismen
är världsreaktionens främsta bålverk, en internationell
gendarm, en fiende till all världens folk."
Den amerikanska imperialismen bedriver sin aggressions-
och krigspolitik över hela världen, men resultatet kommer
bara att bli raka motsatsen till vad som avsetts - det kommer bara att
påskynda folkens uppvaknande i alla länder och påskynda
deras revolutioner.
De amerikanska imperialisterna har sålunda ställt
sig i motsatsställning till folken i hela världen och har
blivit omringade av dem. Det internationella proletariatet måste
och kan ena alla krafter, som är möjliga att ena, använda
sig av de inre motsättningarna i fiendelägret och upprätta
bredast tänkbara enhetsfront mot den amerikanska imperialismen
och dess lakejer.
Den realistiska och riktiga kursen är att anförtro
folkens och mänsklighetens öde åt världsproletariatets
enhet och kamp och folkets enhet och kamp i alla länder.
Och omvänt, att inte göra någon skillnad
mellan våra fiender och oss själva och våra vänner
och att anförtro folkens och mänsklighetens öde åt
samarbete med den amerikanska imperialismen är att vilseleda människor.
De senaste årens händelser har slagit sönder denna illusion.
Den stora betydelsen av de revolutionära folkrörelserna
i Asiens, Afrikas och Latinamerikas länder
8) De olika typerna av motsättningar i den nutida
världen är koncentrerade till Asiens, Afrikas och Latinamerikas
väldiga områden. Dessa områden är det imperialistiska
väldets mest sårbara och stormcentra för världsrevolutionen,
som slår direkt mot imperialismen.
Den nationaldemokratiska revolutionära rörelsen
i dessa områden och den internationella socialistiska revolutionära
rörelsen är de två stora historiska strömmarna
i vår tid.
Den nationaldemokratiska revolutionen i dessa områden
är en viktig beståndsdel av den samtida proletära världsrevolutionen.
De antiimperialistiska revolutionära strider
som folken i Asien, Afrika och Latinamerika för, slår emot
och undergräver grundvalarna för imperialismens och den gamla
och nya kolonialismens välde och är nu en mäktig kraft
i försvaret av världens fred.
I viss mening är därför hela den internationella
proletära revolutionens sak avhängig av utgången av
den revolutionära kamp som förs av folken i dessa områden,
vilka utgör den övervägande majoriteten av världens
befolkning.
Därför är den antiimperialistiska revolutionära
kamp som förs av folken i Asien, Afrika och Latinamerika alldeles
bestämt inte bara av betydelse för dessa områden utan
av allomfattande betydelse för hela den proletära världsrevolutionens
sak.
Vissa personer går nu så långt att
de förnekar den internationella betydelsen av de asiatiska, afrikanska
och latinamerikanska folkens antiimperialistiska kamp och, under förevändning
att bryta ned nationalitets-, hudfärgs- och på geografisk
belägenhet beroende barriärer, gör sitt bästa för
att sudda ut skiljelinjen mellan undertryckta och undertryckande nationer
och mellan undertryckta och undertryckande länder och för
att hålla nere folkens revolutionära kamp i dessa områden.
I verkligheten tjänar de imperialisternas behov och skapar en ny
"teori", för att rättfärdiga imperialismens
välde i dessa områden och befrämja dess gamla och nya
kolonialpolitik. I verkligheten söker denna "teori" inte
att bryta ned nationalitets-, hudfärgs- och geografiska barriärer
utan att upprätthålla de "högtstående nationernas"
välde över de förtryckta nationerna. det är bara
naturligt att folken i dessa områden inte vill veta av denna bedrägliga
"teori".
Arbetarklassen i varje socialistiskt land och i varje
kapitalistiskt land måste se till att i sanning förverkliga
kampparollerna: "Arbetare i alla länder, förena er!"
och "Arbetare och undertryckta nationer i hela världen, förena
Er!" Den måste studera de asiatiska, afrikanska och latinamerikanska
folkens revolutionära erfarenheter, orubbligt stödja deras
revolutionära aktioner och betrakta deras befrielsesträvan
som sitt eget mest pålitliga stöd och direkt i överensstämmelse
med sina egna intressen. Detta är det enda effektiva sättet
att bryta ned nationalitets-, hudfärgsoch av geografisk belägenhet
bestämda barriärer och detta är den enda äkta proletära
internationalismen.
Det är omöjligt för arbetarklassen
i de europeiska och amerikanska kapitalistiska länderna att befria
sig, därest den inte enas med de undertryckta nationerna och utan
att dessa nationer befrias. Lenin sade med rätta:
Den revolutionära rörelsen i de avancerade
länderna skulle i verkligheten helt enkelt vara ett bedrägeri
utan ett fullständigt och mycket intimt kampförbund mellan
de mat Europas och Amerikas kapital kämpande arbetarna och hundratals
miljoner "kolonial"-slavar, sam förtryckes av detta
kapital. (Lenin: "Kommunistiska Internationalens andra kongress",
Valda verk, bd. II, andra delen, s. 494.)
Vissa personer inom den internationella kommunistiska
rörelsen intar nu en passiv eller föraktfull eller negativ
hållning till de undertryckta nationernas befrielsekamp. De beskyddar
faktiskt monopolkapitalets intressen, förråder proletariatets
och degenererar till socialdemokrater.
Hållningen till de asiatiska, afrikanska och
latinamerikanska falkens revolutionära kamp är ett viktigt
kriterium för att skilja de, som verkligen vill revolution, från
dem, sam inte vill det, och de, sam verkligen försvarar världsfreden,
från dem, sam bistår aggressionens och krigets krafter.
Frågan om de revolutionära strider som förs
av de förtryckta nationerna och de förtryckta folken i Asien,
Afrika och Latinamerika
9) Asiens, Afrikas och Latinamerikas undertryckta nationer
och falk står inför den viktiga uppgiften att bekämpa
imperialismen och dess lakejer.
Historien har anförtrott de proletära partierna
i dessa områden den ärorika uppgiften att bära kampfanan
mat imperialismen, mat gammal och ny kolonialism och för nationellt
oberoende och folkdemokrati, att stå i den nationaldemokratiska
revolutionära rörelsens främsta led och sträva för
en socialistisk framtid.
Mycket breda sektioner av befolkningen i dessa områden
vägrar att vara slavar åt imperialismen. De omfattar inte
endast arbetarna, bönderna, de intellektuella och småbourgeoisin
utan också den patriotiska nationella bourgeoisin och till och
med vissa kungar, prinsar och aristokrater, sam är patrioter.
Proletariatet och dess parti måste ha förtroende
till massornas styrka och måste, framför allt, ena sig med
bönderna och skapa en stark arbetare- och bondeallians. Det är
av synnerlig vikt att avancerade medlemmar av proletariatet arbetar
i landsbygdsområdena, hjälper bönderna att organisera
sig och att höja sin klassmedvetenhet och sin nationella självrespekt
samt sitt självförtroende.
På grundval av arbetare- och bondealliansen
måste proletariatet och dess parti ena alla skikt, sam kan enas,
och organisera en bred enhetsfront mat imperialismen och dess lakejer.
För att befästa och utbygga denna enhetsfront är det
nödvändigt att det proletära partiet upprätthåller
sin ideologiska, politiska och organisatoriska självständighet
och går in för att leda revolutionen.
Det proletära partiet och det revolutionära
folket måste lära sig att behärska alla kampfarmer,
den väpnade kampen inberäknad. De måste slå de
kontrarevolutionära väpnade styrkorna med revolutionära
väpnade styrkar, närhelst imperialismen och dess lakejer söker
undertrycka revolutionen med vapen.
De nationalistiska länder, sam nyligen vunnit
politiskt oberoende, står alltjämt inför den mödosamma
uppgiften att befästa detta, likvidera imperialismens och den inhemska
reaktionens krafter, genomföra jordreformer och andra sociala reformer
och utveckla sin nationalhushållning och sin kultur. Det är
av praktisk och livsviktig betydelse för dessa länder att
de skyddar sig och kämpar emot den nykolonialistiska politik sam
de gamla kolonialisterna använder för att bevara sina intressen
och särskilt mat den amerikanska imperialismens nykolonialism.
I vissa av dessa länder fortsätter den patriotiska
nationella bourgeoisin att stå samman med massorna i kampen mat
imperialism och kolonialism och vidtar vissa åtgärder sam
innebär sociala framsteg. Detta förhållande kräver
av det proletära partiet att det gör en fullständig värdering
av den patriotiska nationella bourgeoisins progressiva roll och stärker
enheten med den.
Allt efter sam de inre sociala matsättningarna
och den internationella klasskampen skärps, tenderar bourgeoisin,
och särskilt storbourgeoisin, i vissa av de länder som nyligen
vunnit oberoende, i allt högre grad att bli vasaller åt imperialismen
och bedriva en antifolklig, antikommunistisk och kontrarevolutionär
politik. Det är nödvändigt att det proletära partiet
beslutsamt bekämpar denna reaktionära politik.
Allmänt talat har bourgeoisin i dessa länder
en dubbelnatur. När en hetsfront bildats med bourgeoisin, bör
det proletära partiets politik vara inriktad på både
enhet och kamp. Politiken bör vara enhet med bourgeoisin, i den
mån sam denna tenderar att vara progressiv, antiimperialistisk
och antifeodal, men kamp mat dess reaktionära tendenser att kompromissa
och samarbeta med imperialismen och de feodala krafterna. I den nationella
frågan är det proletära partiets grundåskådning
internatianalistisk och inte nationalistisk. I den revolutionära
kampen stödjer det framstegsvänlig nationalism och bekämpar
reaktionär nationalism. Det måste
alltid dra en klar skiljelinje mellan sig och den borgerliga nationalismen,
av vilken det aldrig får låta sig fångas.
1960 års Uttalande säger: "Kommunisterna
avslöjar försöken från bourgeoisins reaktionära
flygel att framställa sina egoistiska och snävt klassmässiga
intressen som hela nationens intressen, de avslöjar borgerliga
politikers demagogiska utnyttjande av socialistiska paroller i samma
syften..."
Om proletariatet blir en svans åt godsägarna
och bourgeoisin i revolutionen är ingen verklig eller grundlig
seger möjlig i den nationella demokratiska revolutionen, och även
om ett slags seger vinnes blir det omöjligt att befästa den.
I de undertryckta nationernas och folkens revolutionära
strider måste det proletära partiet framlägga ett eget
program, som helt igenom vänder sig mot imperialismen och den inhemska
reaktionen och inriktat på nationellt oberoende och folkdemokrati,
och det måste arbeta självständigt bland massorna, ständigt
utöka de framstegsvänliga krafterna, vinna över mellankrafterna
och isolera de reaktionära krafterna. Endast på det sättet
kan det genomföra den nationaldemokratiska revolutionen till slutet
och leda revolutionen in på vägen till socialismen.
Frågan om folkens revolutionära kamp i de imperialistiska
och kapitalistiska länderna
10) I de imperialistiska och kapitalistiska länderna
är den proletära revolutionen och den proletära diktaturen
oundgängliga för en fullständig lösning av motsättningarna
i det kapitalistiska samhället.
I sin strävan att utföra denna uppgift måste
det proletära partiet under nuvarande förhållanden aktivt
leda arbetarklassen och det arbetande folket till kamp mot monopolkapitalet,
för försvar av de demokratiska rättigheterna, för
att bekämpa det fascistiska hotet, för att förbättra
levnadsförhållandena, för att bekämpa imperialistisk
upprustning och krigsförberedelser, till försvar för
världsfreden och aktivt understödja de undertryckta nationernas
kamp.
I de kapitalistiska länder som den amerikanska
imperialismen kontrollerar eller försöker kontrollera, bör
arbetarklassen och folket rikta sina angrepp främst mot den amerikanska
imperialismen men också mot sina egna monopolkapitalister och
andra reaktionära krafter, som förråder de nationella
intressena.
På senare år har omfattande masstrider
i de kapitalistiska länderna visat att arbetarklassen och det arbetande
folket upplever ett nytt uppvaknande. Deras strider, som ger slag åt
monopolkapitalet och reaktionen, har öppnat ljusa perspektiv för
revolutionens sak i deras egna länder och är också ett
kraftigt stöd åt de asiatiska, afrikanska och latinamerikanska
folkens revolutionära kamp samt åt länderna i det socialistiska
lägret.
De proletära partierna i de imperialistiska eller
kapitalistiska länderna måste, då de leder de revolutionära
striderna, upprätthålla sin ideologiska, politiska och organisatoriska
självständighet. Samtidigt måste de ena alla krafter
som det går att ena och bygga upp en bred enhetsfront mot monopolkapitalet
och mot den imperialistiska aggressions- och krigspolitiken.
Kommunisterna i de kapitalistiska länderna bör,
då de aktivt leder striderna för dagskraven, förbinda
den med kampen för de långsiktiga och allmänna intressena,
fostra massorna i en marxist-leninistisk revolutionär anda, ständigt
höja deras politiska medvetenhet och axla den historiska uppgiften
att genomföra den proletära revolutionen. Om de uraktlåter
detta, om de betraktar kampen för dagskraven såsom allt,
bestämmer sitt uppträdande från fall till fall, anpassar
sig till dagshändelserna och offrar proletariatets grundläggande
intressen, är detta socialdemokrati och ingenting annat.
Socialdemokratin är en borgerlig ideologisk strömning.
Lenin framhöll för länge sedan, att de socialdemokratiska
partierna är bourgeoisins politiska avsöndringar, dess agenter
inom arbetarrörelsen och dess viktigaste sociala stöd. Kommunisterna
måste ständigt dra en klar skiljelinje mellan sig och de
socialdemokratiska partierna i den grundläggande frågan om
den proletära revolutionen och den proletära diktaturen och
likvidera socialdemokratins ideologiska inflytande inom den internationella
arbetarrörelsen och bland det arbetande folket. Det består
inte ens skuggan av ett tvivel om att kommunisterna måste vinna
de massor som befinner sig under de socialdemokratiska partiernas inflytande
och måste vinna de vänster- och mellanelement i de socialdemokratiska
partierna som är villiga att bekämpa det inhemska monopolkapitalet
och utländsk imperialistisk dominans samt måste enas med
dem i omfattande gemensamma aktioner i arbetarrörelsens dagskamp
och i kampen för världsfredens försvar.
För att kunna leda proletariatet och det arbetande
folket i revolution, måste de marxist-leninistiska partierna behärska
alla kampformer och vara i stånd att övergå från
en form till en annan lika snabbt som kampbetingelserna förändras.
Proletariatets avantgarde förblir under alla förhållanden
oövervinneligt endast om det behärskar alla kampformer - fredliga
och väpnade, öppna och hemliga, legala och illegala, parlamentarisk
kamp och masskamp o.s.v. Det är fel att vägra använda
parlamentariska och andra legala kampformer, när de kan och bör
användas. Om emellertid ett marxist-leninistiskt parti hemfaller
åt legalism eller parlamentarisk kretinism och inskränker
sig till att föra kamp inom de av bourgeoisin medgivna gränserna,
kommer detta oundvikligen att leda till att det avsvär sig den
proletära revolutionen och proletariatets diktatur.
Frågan om övergången från kapitalism till socialism
11) I frågan om övergången från
kapitalism till socialism måste det proletära partiet utgå
från klasskampens och revolutionens ståndpunkt och grunda
sig på den marxist-leninistiska läran om den proletära
revolutionen och proletariatets diktatur.
Kommunister skulle naturligtvis alltid föredra
att genomföra övergången till socialismen med fredliga
medel. Men kan fredlig övergång göras till en ny världsomfattande
strategisk princip för den internationella kommunistiska rörelsen?
Absolut inte.
Marxismen-leninismen anser konsekvent att den grundläggande
frågan i alla revolutioner är frågan om statsmakten.
1957 års Deklaration och 1960 års Uttalande framhåller
bägge klart: "Leninismen lär och den historiska erfarenheten
bekräftar, att de härskande klasserna inte frivilligt avstår
från sin makt." Den gamla regimen faller aldrig ens i en
krisperiod, om den inte stötes omkull, det är en allmän
lag för klasskampen.
Både Marx och Lenin tog under särskilda
historiska förhållanden upp möjligheten att revolutionen
kunde utvecklas fredligt. Men, som Lenin framhöll, tillfället
att göra revolution på fredlig väg, är något
som "mycket sällan påträffas i revolutionernas
historia".
Ett faktum är att det inte forns något
historiskt exempel på fredlig övergång från kapitalism
till socialism.
Vissa personer säger att Marx inte heller hade
något exempel att stödja sig på, när han förutsade
att socialismen oundvikligen skulle efterträda kapitalismen. Så
varför skulle inte vi kunna förutspå en fredlig övergång
från kapitalism till socialism, trots att vi saknar exempel på
saken?
Denna parallell är löjlig. Marx använde
sig av den dialektiska och historiska materialismen för att analysera
kapitalismens motsättningar, upptäckte de objektiva lagarna
för det mänskliga samhällets utveckling och kom fram
till en vetenskaplig slutsats. De profeter däremot, som sätter
allt sitt hopp till "fredlig övergång" utgår
från den historiska idealismens ståndpunkt, bortser från
kapitalismens mest grundläggande motsättningar, förnekar
den marxist-leninistiska läran om klasskampen och kommer fram till
en subjektiv och grundlös slutsats. Hur kan människor som
förnekar marxismen ha något stöd att hämta hos
Marx?
Det står klart för var och en att de kapitalistiska
länderna är i färd med att stärka sina statsapparater
- och särskilt sina militära apparater - vars främsta
syfte är att undertrycka folket i deras egna länder.
Det proletära partier får aldrig grunda
sitt tänkande, sin politik för revolutionen och hela sitt
arbete på antagandet att imperialisterna och reaktionärerna
kommer att medge en fredlig övergång.
Det proletära partiet måste bereda sig
på två möjligheter - samtidigt som det förbereder
sig för en fredlig utveckling av revolutionen måste det göra
sig fullt berett för en icke-fredlig utveckling. Det bör koncentrera
sig på det mödosamma arbetet att ackumulera revolutionär
kraft, på det att det ska vara redo att gripa segern, när
betingelserna för revolutionen är mogna, eller att slå
hårda slag mot imperialisterna och reaktionärerna, när
de sätter i gång överraskningsangrepp och väpnade
attacker.
Om det proletära partiet uraktlåter att
vidta sådana förberedelser, kommer det att förlama proletariatets
revolutionära vilja, avväpna sig ideologiskt och försjunka
i ett fullständigt passivt tillstånd av såväl
politisk som organisatorisk oförbereddhet. Och resultatet blir
att det begraver den proletära revolutionens sak.
Den internationella kommunistiska rörelsens och den nationella
befrielsefrontens erfarenheter och lärdomar
12) Alla sociala revolutioner under olika skeden av
mänsklighetens historia är historiskt oundvikliga och styrda
av objektiva lagar, som är oberoende av människors vilja.
Historien visar dessutom att det aldrig förekommit en revolution
som varit i stånd att segra utan upp- och nedgång och utan
offer.
Det proletära partiets uppgift är, att med
den marxist-leninistiska teorin som grund analysera de konkreta historiska
förhållandena, framlägga den riktiga strategin och taktiken
och vägleda massorna förbi undervattensskären, att undvika
onödiga offer och nå målet steg för steg. Är
det möjligt att helt undvika offer? Detta har inte varit fallet
med slavrevolutionerna, de livegnas revolutioner, de borgerliga revolutionerna
och de nationella revolutionerna, och det är inte heller fallet
med de proletära revolutionerna. Även om den vägledande
huvudlinjen för revolutionen är riktig, är det omöjligt
att få en säker garanti mot bakslag och offer under revolutionens
förlopp. Så länge revolutionen följer en riktig
linje är det inget tvivel om att den segrar i det långa loppet.
Att avstå från revolutionen under förevändning
att undvika offer, är i verkligheten detsamma som att kräva
att folket för alltid skall förbli slavar och utstå
pinor och offer i oändlighet.
Elementär marxist-leninistisk kunskap säger
oss, att en revolutions födelsesmärtor är långt
mindre plågsamma än det gamla systemets kroniska vånda.
Lenin sade med rätta att, "till och med under den mest fredliga
händelseutveckling kräver det nuvarande (kapitalistiska) systemet
alltid och oundvikligen oräkneliga offer av arbetarklassen".
(Lenin: "Ytterligare en massaker", Collected Works.
Eng. uppl., F.L.P.H., Moskva 1961, Vol. V, s. 25.)
Den som anser att en revolution kan genomföras
endast om allt går lätt och smärtfritt, endast om det
finns en förhandsgaranti mot offer och misslyckanden, är med
visshet ingen revolutionär.
Hur svåra förhållandena än må
vara och vilka offer och bakslag revolutionen än må lida,
ska de proletära revolutionärerna fostra massorna i revolutionens
anda, hålla revolutionens fana högt och inte svika den.
Om det proletära partiet förhastat sätter
i gång en revolution innan de objektiva betingelserna mognat skulle
detta vara "vänster"-äventyreri. Men det skulle
vara högeropportunism om det proletära partiet icke vågade
ställa sig i ledningen för en revolution och gripa statsmakten
när de objektiva förutsättningarna mognat.
Även under vanliga förhållanden, då
det proletära partiet leder massorna i deras kamp för dagskraven,
bör det ideologiskt, politiskt och organisatoriskt förbereda
såväl sina egna led som massorna för revolutionen och
befrämja revolutionär kamp, så att det icke försitter
tillfället att störta den reaktionära regimen och upprätta
en ny statsmakt, när förutsättningarna för revolution
är mogna. I annat fall kommer det proletära partiet att, då
de objektiva förutsättningarna är mogna, helt enkelt
kasta bort tillfället att gripa segern.
Det proletära partiet måste vara både
smidigt och principfast, och vid behov måste det göra de
kompromisser som är nödvändiga i revolutionens intresse.
Men det får aldrig överge princippolitiken och det revolutionära
målet under förevändning att man måste visa smidighet
och göra nödvändiga kompromisser.
Det proletära partiet måste leda massorna
i bekämpandet av fienderna och det måste förstå
att utnyttja motsättningarna mellan dessa fiender. Men syftet med
att utnyttja dessa motsättningar är att göra det lättare
att uppnå målet för folkets revolutionära kamp
och inte att likvidera denna kamp.
Otaliga fakta har bevisat att varhelst imperialismens
och reaktionärernas mörka välde består, kommer
förr eller senare människor, som tillsammans utgör nittio
procent av befolkningen, att resa sig i revolution.
Om kommunisterna isolerar sig från massornas
revolutionära krav, är det oundvikligt att de förlorar
massornas förtroende och kastas åt sidan av den revolutionära
strömmen.
Om den ledande gruppen i något parti antar en
icke revolutionär linje och förvandlar det till ett reformistparti,
kommer marxist-leninister innanför och utanför partiet att
ersätta dem och leda folket i revolutionen. I ett annat slags läge,
kan borgerliga revolutionärer ta ledningen över revolutionen
och proletariatets parti kommer att förverka sitt ledarskap för
den. Då den reaktionära bourgeoisin förråder revolutionen
och undertrycker folket, kommer en opportunistisk linje att tillfoga
kommunisterna och de revolutionära massorna onödiga och tragiska
förluster.
Om kommunisterna glider utför opportunismens
väg kommer de att degenerera till borgerliga nationalister och
bli bihang till imperialisterna och den reaktionära bourgeoisin.
Det finns vissa personer som påstår att
de givit de största skapande bidrag till den revolutionära
teorin som förekommit sedan Lenins tid och att de allena har rätt.
Men det är mycket tvivelaktigt huruvida de någonsin verkligen
övervägt hela den kommunistiska världsrörelsens
omfattande erfarenheter, den internationella proletära rörelsens
intressen, mål och uppgifter som helhet, och huruvida de verkligen
har en allmän linje för den internationella kommunistiska
rörelsen som står i överensstämmelse med marxismen-leninismen.
Under de senaste åren har den internationella
kommunistiska rörelsen och den nationella befrielserörelsen
gjort många erfarenheter och vunnit många lärdomar.
Där finns erfarenheter som det är anledning att prisa och
andra som man har skäl att sörja över. Kommunister och
revolutionärer i alla länder bör begrunda och allvarligt
studera dessa erfarenheter av framgångar och misslyckanden, för
att dra riktiga slutsatser och nyttiga lärdomar av dem.
Förhållandet mellan de socialistiska länderna
och de undertryckta nationernas och folkens revolutionära kamp
13) De socialistiska länderna och de för
revolution kämpande undertryckta folken och nationerna stöder
och bistår varandra.
De nationella befrielserörelserna i Asien, Afrika
och Latinamerika och de revolutionära folkrörelserna i de
kapitalistiska länderna är ett starkt stöd för de
socialistiska länderna. Det är fullständigt falskt att
förneka detta.
De socialistiska länderna kan gentemot de förtryckta
folkens och nationernas revolutionära kamp inta endast en hållning
som innebär varm sympati och aktivt stöd. De får inte
inta en likgiltig hållning eller en som är präglad av
nationell själviskhet eller stormaktschauvinism.
Lenin sade: "Förbund med revolutionärerna
i de framskridna länderna och med alla de undertryckta folken mot
alla och en var av imperialisterna - detta är proletariatets politik
utåt." (Lenin: "Den ryska revolutionens utrikespolitik".
"Saml. arbeten", ryska uppl. Moskva 1949, bd XXIV,
s. 69.) Den som inte förstår detta och betraktar stödet
och hjälpen, som de socialistiska länderna ger de undertryckta
folken och nationerna, såsom en börda eller såsom välgörenhet
intar en mot marxismen-leninismen och den proletära internationalismen
stridande ståndpunkt.
Det socialistiska systemets överlägsenhet
och de socialistiska ländernas framgångar i uppbygget spelar
rollen av exempel och utgör en inspiration för de undertryckta
folken och nationerna.
Men exemplen och inspirationen kan aldrig ersätta
de undertryckta folkens och nationernas revolutionära kamp. Inga
förtryckta folk eller nationer kan vinna befrielse annorledes än
genom sin egen uthålliga revolutionära kamp.
Vissa personer har, i sin strävan att ersätta
de förtryckta folkens och nationernas revolutionära kamp med
fredlig tävlan, ensidigt överdrivit den roll som den fredliga
tävlan mellan socialistiska och imperialistiska länder spelar.
Enligt deras förkunnelse synes det som om imperialismen automatiskt
skulle bryta samman till följd av denna fredliga tävlan och
att det enda de undertryckta folken och nationerna har att göra
är att lugnt vänta på att denna dag ska gry. Vad har
detta gemensamt med marxist-leninistiska synpunkter?
Vissa personer har dessutom kokat ihop den underliga
berättelsen om att Kina och vissa andra socialistiska länder
önskar "att släppa loss krig" och att sprida socialismen
genom "krig mellan stater". Såsom Uttalandet från
1960 framhåller är dylika berättelser ingenting annat
än imperialistiskt och reaktionärt förtal. Rent ut sagt
är syftet hos dem, som upprepar detta förtal, att dölja
faktum att de är motståndare till de undertryckta folkens
och nationernas revolutioner och motståndare till att andra stöder
sådana revolutioner.
Frågan om krig och fred
14) Mycket - faktiskt en hel del - har under de senaste
åren sagts i frågan om krig och fred. Våra åsikter
och vår politik i denna fråga är kända för
världen och ingen kan vanställa dem.
Det är beklagligt att vissa personer i den internationella
kommunistiska rörelsen, ehuru de talar om hur mycket de älskar
freden och hatar kriget, likväl är ovilliga att tillägna
sig ens ett svagt begrepp om sanningen om kriget, vilken Lenin påvisade.
Lenin sade:
Det synes mig att huvudsaken, som man vanligtvis
glömmer i frågan om kriget, åt vilken man ägnar
allt för liten uppmärksamhet, det främsta skälet
till att det förekommer så mycken polemik och, jag skulle
vilja säga, meningslös, hopplös och ändamålslös
polemik, är att folk glömmer den fundamentala frågan
om krigets klasskaraktär; varför kriget utbröt, vilka
klasser det är som för det, de historiska och historiskt-ekonomiska
förhållanden som gav upphov till det. (Lenin: "Krig
och revolution", Saml. arbeten, 4:e ryska uppl. Moskva
1949, bd XXIV, s. 362.)
Såsom marxister-leninister ser saken är
kriget en fortsättning av politiken med andra medel, och varje
krig är oskiljaktigt från det politiska system och de politiska
strider som ger upphov till det. Om man avviker från denna vetenskapliga
marxist-leninistiska sats, som bekräftats av klasskampens hela
historia, blir man aldrig i stånd att förstå vare sig
frågan om kriget eller frågan om freden.
Det finns olika slag av fred och olika slag av krig.
Marxist-leninister måste vara klara över vad slags fred eller
vad slags krig det är frågan om. Att bunta ihop rättfärdiga
och orättfärdiga krig och utan åtskillnad vända
sig emot dem alla, är ett borgerligt pacifistiskt men inte ett
marxist-leninistiskt betraktelsesätt.
Vissa personer säger, att revolutioner är
allt igenom möjliga utan krig. Vad slags krig är det de talar
om - är det ett nationellt befrielsekrig, ett revolutionärt
inbördeskrig eller ett världskrig?
Om de avser ett revolutionärt befrielsekrig eller
ett revolutionärt inbördeskrig, så är denna formulering
till sin innebörd riktad emot revolutionära krig och revolution.
Om det är ett världskrig de menar, skjuter
de mot ett mål som inte existerar. Ehuru marxist-leninister på
grundval av de bägge världskrigens historia framhållit
att världskrig oundvikligen leder till revolution, har ingen marxist-leninist
någonsin ansett och kommer heller aldrig att anse att revolutionen
måste göras genom världskrig.
Marxist-leninister har som sitt ideal att avskaffa
krig och tror att krigen kan avskaffas.
Men hur kan krigen avskaffas?
Detta är Lenins syn på saken:
...vårt mål är att uppnå det
socialistiska samhällssystemet, vilket, genom att avskaffa mänsklighetens
uppdelning i klasser, genom att avskaffa all utsugning av människa
genom människa eller av en nation genom andra nationer, oundvikligen
kommer att avskaffa alla möjligheter till krig. (Lenin: Aa, s.
363.)
Uttalandet från år 1960 ger också
mycket klart besked: "Socialismens seger i hela världen kommer
att slutgiltigt avlägsna de sociala och nationella orsakerna till
varje slag av krig."
Vissa personer håller emellertid nu före
att det är möjligt att åstadkomma "en värld
utan vapen, utan arméer och utan krig" genom "allmän
och fullständig avrustning" medan det imperialistiska systemet
och den ena människans exploatering av den andra alltjämt
existerar. Detta är rena rama illusionen.
En elementär kunskap i marxismen-leninismen säger
oss att arméerna utgör den viktigaste delen av statsapparaten
och att en så kallad värld utan vapen och arméer endast
kan vara en värld utan stater. Lenin sade:
Först sedan proletariatet har avväpnat
bourgeoisin kan det, utan att svika sin världshistoriska uppgift,
kasta alla vapen överhuvudtaget på sophögen. Och det
kommer proletariatet utan tvivel att göra, men först
då detta villkor fullgjorts, ingalunda tidigare. (Lenin:
"Den proletära revolutionens militärprogram",
Valda verk, bd I, andra delen, s. 595.)
Hur ser det nu ut i världen av i dag? Finns det
en skymt av bevis för att de av Förenta staterna ledda imperialistiska
länderna är redo att genomföra allmän och fullständig
avrustning? Är inte vart och ett av dem sysselsatt med allmän
och fullständig upprustning?
Vi har alltid hävdat att det, för att avslöja
och bekämpa imperialisternas upprustning och krigsförberedelser,
är nödvändigt att lägga fram förslag om allmän
avrustning. Vidare är det, genom förenad kamp från de
socialistiska ländernas och all världens folks sida, möjligt
att tvinga imperialisterna att godta ett slags överenskommelse
om avrustning.
Om man betraktar allmän och fullständig
avrustning såsom den grundläggande vägen till världsfred,
sprider illusionen, att imperialismen automatiskt kommer att lägga
ned sina vapen, och med avrustningen som förevändning försöker
likvidera de undertryckta folkens och nationernas revolutionära
kamp, innebär detta att medvetet bedra världens folk och hjälpa
imperialisterna i deras krigs- och aggressionspolitik.
För att övervinna den ideologiska förvirring
som för närvarande består inom den internationella arbetarrörelsen
i frågan om krig och fred, anser vi att Lenins tes, som de moderna
revisionisterna kastat över bord, måste återuppställas
på det att man skall kunna bekämpa den imperialistiska aggressions-
och krigspolitiken och försvara världens fred.
Världens folk kräver allmänt att ett
nytt världskrig ska förhindras. Och det är möjligt
att förhindra ett nytt världskrig.
Frågan är då, vilken är vägen
till att trygga freden i världen? Enligt den leninistiska åsikten
kan världsfred vinnas endast genom den kamp som folken i alla länder
för, men inte genom att tigga imperialisterna om den. Världsfreden
kan effektivt försvaras endast genom att man förlitar sig
till utvecklingen av det socialistiska lägrets styrka, proletariatets
och det arbetande folkets kamp i alla länder, de undertryckta nationernas
befrielsekamp och alla fredsälskande folks och länders kamp.
Detta är den leninistiska politiken. Varje politik
som står i motsättning till den kommer med bestämdhet
inte att leda till världsfred utan endast att uppmuntra imperialisternas
strävan och öka faran för ett världskrig.
Under senare år har vissa personer spritt påståendet
att en enda gnista från ett nationellt befrielsekrig eller från
ett revolutionärt folkkrig kommer att leda till en världsbrand
som förintar hela mänskligheten. Hur ser fakta ut? Tvärtemot
vad dessa personer säger har de nationella befrielsekrig och de
revolutionära folkkrig som förekommit sedan andra världskriget
inte lett till världskrig. I stället har de segrar som vunnits
i dessa revolutionära krig direkt försvagat imperialismens
krafter och i hög grad stärkt de krafter som hindrar imperialisterna,
att sätta i gång ett världskrig, och försvarar
världsfreden. Visar inte fakta hur absurt det nyss nämnda
påståendet är?
Frågan om kärnvapen
15) En viktig uppgift i kampen för världsfredens
försvar är att uppnå fullständigt förbud emot
och förintande av kärnvapnen. Vi måste göra vårt
yttersta i detta syfte.
Kärnvapnen besitter en förstörelsekraft
utan motstycke. Detta är skälet till att den amerikanska imperialismen
under mer än ett decennium bedrivit sin kärnvapenutpressningspolitik
i syfte att genomföra sin strävan att förslava folken
i alla länder och behärska världen.
Men när imperialisterna hotar andra länder
med kärnvapen, utsätter de folket i sitt eget land för
samma hot, och sålunda reser de det till kamp emot kärnvapnen
och den imperialistiska aggressions- och krigspolitiken. I sitt fåfänga
hopp att kunna förinta sina motståndare med kärnvapen
utsätter sig imperialisterna faktiskt själva för faran
att bli förintade.
Möjligheten att förbjuda kärnvapen
existerar verkligen. Om emellertid imperialisterna blir tvungna att
gå med på en överenskommelse om förbud mot kärnvapen,
kommer det inte att vara därför, att de "älskar
mänskligheten", utan till följd av trycket från
folken i alla länder och för deras egna livsviktiga intressens
skull.
I motsats till imperialisterna förlitar sig de
socialistiska länderna på massornas styrka och rättfärdighetskänsla
samt sin egen riktiga politik och har inget som helst behov av att bedriva
hasardspel med kärnvapen på världsarenan. De socialistiska
länderna har kärnvapen uteslutande för att försvara
sig själva och hindra imperialisterna från att sätta
igång ett kärnvapenkrig.
Enligt marxist-leninistisk åsikt är det
folken som gör historien. Människan är den avgörande
faktorn i. nuet liksom i det förflutna. Marxist-leninister tillmäter
de teknologiska förändringarna en betydande roll, men det
är fel att underskatta människans roll och överdriva
teknologins.
Kärnvapnens tillkomst kan lika lite hejda den
mänskliga historiens utveckling eller rädda det imperialistiska
systemet från undergång som tillkomsten av tekniska nyheter
i det förflutna kunde rädda de gamla systemen från deras
undergång.
Kärnvapnens tillkomst löser inte och kan inte lösa de
grundläggande motsättningarna i den nutida världen, ändrar
inte och kan inte ändra klasskampens lag, och förändrar
inte och kan inte förändra imperialismens och reaktionens
väsen.
Det kan därför inte sägas att möjligheten
och nödvändigheten för sociala och nationella revolutioner
försvunnit med kärnvapnens tillkomst eller att marxismen-leninismens
grundläggande principer, särskilt teorierna om den proletära
revolutionen och proletariatets diktatur samt om krig och fred därmed
blivit föråldrade och förvandlats till förlegade
"dogmer".
Frågan om den fredliga samlevnaden
16) Det var Lenin som framlade tesen, om att det är
möjligt för socialistiska länder att praktisera fredlig
samlevnad med de kapitalistiska länderna. Det är väl
bekant, att sedan det stora sovjetfolket slagit tillbaka den väpnade
utländska interventionen, Sovjetunionens kommunistiska parti och
sovjetregeringen först under Lenins och därefter under Stalins
ledning, konsekvent genomförde den fredliga samlevnadens politik,
och att de tvingades föra ett krig till självförsvar
först då de angreps av de tyska imperialisterna.
Folkrepubliken Kina har sedan den bildades konsekvent
bedrivit en politik av fredlig samlevnad gentemot länder som har
andra samhällssystem, och det var Kina som uppställde de Fem
principerna för fredlig samlevnad.
För några år sedan gjorde emellertid
vissa personer anspråk på att Lenins politik för fredlig
samlevnad var deras egen "stora upptäckt". De hävdar
att de har monopol på att uttolka denna politik. De behandlar
den "fredliga samlevnaden" som om den vore en allt innefattande
mystisk bok av himmelskt ursprung och tillskriver den varje framgång
som folken i världen uppnår genom sin kamp. Vad mera är,
de stämplar alla, som inte godtar deras förvrängningar
av Lenins åsikter, såsom motståndare till den fredliga
samlevnaden, såsom människor som är fullständigt
okunniga om Lenin och leninismen och såsom kättare, som inte
förtjänar bättre än att brännas på bål.
Hur kan de kinesiska kommunisterna vara överens
med denna åsikt och denna praktik? Det kan de inte, det är
omöjligt.
Lenins princip om den fredliga samlevnaden är
mycket klar och rätt begriplig för vanligt folk. Fredlig samlevnad
är beteckningen på ett förhållande mellan länder
med olika samhällssystem och får inte tolkas efter behag.
Den ska aldrig utsträckas till att gälla förhållandet
mellan undertryckta och undertryckande nationer, mellan förtryckta
och förtryckande länder, mellan undertryckta och undertryckande
klasser och aldrig framställas såsom huvudinnehållet
i övergången från kapitalism till socialism. Än
mindre bör det påstås att fredlig samlevnad är
människosläktets väg till socialismen. Skälet är
att det är en sak att tillämpa fredlig samlevnad mellan länder
med olika samhällssystem. Det är absolut omöjligt och
otillåtligt för länder som tillämpar fredlig samlevnad
att ens peta på varandras samhällssystem. Klasskampen, kampen
för nationell befrielse och övergången från kapitalism
till socialism i olika länder är en helt annan sak. Det är
bittra, revolutionära strider på liv och död, som syftar
till att ändra samhällssystemet. Fredlig samlevnad kan inte
ersätta folkets revolutionära kamp. Övergången
från kapitalism till socialism kan i vilket land som helst åstadkommas
endast genom att proletariatet i det ifrågavarande landet genomför
proletär revolution och upprättar proletariatets diktatur.
Vid tillämpningen av den fredliga samlevnadens
politik är kamp mellan de socialistiska och imperialistiska länderna
på de politiska, ekonomiska och ideologiska fälten oundviklig,
och det är fullständigt omöjligt att ha "allomfattande
samarbete".
Det är nödvändigt för de socialistiska
länderna att ingå i förhandlingar av ett eller annat
slag med de imperialistiska länderna. Det är möjligt
att genom förhandlingar uppnå vissa överenskommelser
med stöd av de socialistiska ländernas riktiga politik och
trycket från folken i alla länder. Men nödvändiga
kompromisser mellan de socialistiska och de imperialistiska länderna
kräver inte att de undertryckta folken och nationerna ska följa
efter och kompromissa med imperialismen och dess lakejer. Ingen bör
någonsin i den fredliga samlevnadens namn kräva att de undertryckta
folken och nationerna ska ge upp sin revolutionära kamp.
De socialistiska ländernas tillämpning av
den fredliga samlevnadens politik är till fördel för
deras strävan att uppnå en fredlig internationell omgivning
för det socialistiska uppbygget, att avslöja den imperialistiska
aggressions- och krigspolitiken och att isolera de imperialistiska aggressions-
och krigskrafterna. Men om den allmänna linjen i de socialistiska
ländernas utrikespolitik begränsas till fredlig samlevnad,
är det omöjligt att på rätt sätt handha såväl
förbindelserna mellan de socialistiska länderna som förbindelserna
mellan de socialistiska länderna och de undertryckta folken och
nationerna. Därför är det felaktigt att göra den
fredliga samlevnaden till den allmänna linjen i de socialistiska
ländernas utrikespolitik.
Enligt vår åsikt bör den allmänna
linjen i de socialistiska ländernas utrikespolitik ha följande
innehåll: att utveckla vänskapliga förbindelser, innefattande
ömsesidigt bistånd och samarbete, mellan länderna i
det socialistiska lägret i överensstämmelse med den proletära
internationalismens principer, att eftersträva fredlig samlevnad
på grundval av de Fem principerna med länder som har olika
samhällssystem och bekämpa den imperialistiska aggressions-
och krigspolitiken, och att stödja och bistå alla undertryckta
folk och nationer i deras revolutionära kamp. Dessa tre aspekter
är inbördes förbundna och oskiljaktiga och ingen enda
av dem kan utelämnas.
Klasser och klasskamp i socialistiska länder
17) Under en mycket lång historisk period efter
proletariatets maktövertagande fortsätter klasskampen såsom
en objektiv lag oberoende av mänsklig vilja och är endast
till formen något annat än den var före maktövertagandet.
Efter Oktoberrevolutionen framhöll Lenin flera
gånger att:
a) de störtade exploatörerna alltid på
tusen och ett olika sätt söker att återta det "paradis"
de berövats;
b) nya element av kapitalism oavbrutet och spontant
alstras i den småborgerliga atmosfären;
c) politiskt urartade och nya bourgeoisielement kan
uppstå ur arbetarklassens led och bland statsfunktionärerna
såsom ett resultat av borgerligt inflytande och av småbourgeoisins
allt genomträngande, korrumperade atmosfär;
d) de yttre betingelserna för klasskampens fortsättning
i ett socialistiskt land är att det är omringat av den internationella
kapitalismen och är utsatt för imperialisternas hot om väpnad
intervention och deras undergrävande verksamhet i syfte att åstadkomma
ett fredligt sönderfall.
Livet har bekräftat dessa Lenins slutsatser.
Under decennier eller till och med längre perioder
efter den socialistiska industrialiseringen och jordbrukets kollektivisering
kommer det att vara omöjligt att säga att något socialistiskt
land är fritt från de element som Lenin upprepade gånger
brännmärkte, sådana som borgerliga snyltgäster,
parasiter, spekulanter, svindlare, latmaskar, huliganer och förskingrare
av statsmedel, eller att säga att ett socialistiskt land inte längre
behöver utföra eller är i stånd att uppge den av
Lenin ställda uppgiften att övervinna "denna smitta,
denna pest, denna varböld, som socialismen ärvt från
kapitalismen".
I ett socialistiskt land åtgår en mycket
lång historisk period till att gradvis avgöra frågan
om vem som kommer att vinna - socialismen eller kapitalismen. Kampen
mellan socialismens väg och kapitalismens väg löper genom
hela denna historiska period. Kampen ökar och minskar i vågor,
ibland blir den mycket förbittrad, och kampformerna är många
och olika.
1957 års Deklaration säger på goda
grunder att "arbetarklassens maktövertagande är endast
början till revolutionen icke dess avslutning".
Det är felaktigt att förneka klasskampens
existens under den proletära diktaturens period och nödvändigheten
av att grundligt fullborda den socialistiska revolutionen på de
ekonomiska, politiska och ideologiska fronterna. Det står inte
i överensstämmelse med den objektiva verkligheten och bryter
mot marxismen-leninismen.
Angående "hela folkets stat"
18) Både Marx och Lenin förfäktade
att hela perioden innan man nått det kommunistiska samhällets
högre stadium är en period av övergång från
kapitalism till kommunism, en period av proletariatets diktatur. Under
denna övergångsperiod genomgår den proletära diktaturen,
det vill säga den proletära staten, den dialektiska processen
av upprättande, befästande, stärkande och avdöende.
I Kritik av Gothaprogrammet ställde
Marx frågan på följande sätt:
Mellan det kapitalistiska och det kommunistiska samhället
ligger perioden av det enas revolutionära omvandling i det andra.
Mot det svarar också en politisk övergångsperiod
under vilken staten inte kan vara någonting annat än proletariatets
revolutionära diktatur. (K. Marx: Kritik av Gothaprogrammet,
Oktoberförlaget, Stockholm 1975, sid 32.)
Lenin framhöll ofta Marx' stora teori om proletariatets
diktatur och analyserade utvecklingen av denna teori, speciellt i sitt
ypperliga arbete Staten och revolutionen, vari han skrev:
...övergången från det kapitalistiska
samhället - som utvecklar sig till kommunism, till det kommunistiska
samhället är omöjlig utan en "politisk övergångsperiod",
och under denna period kan staten endast vara proletariatets revolutionära
diktatur. (Lenin: "Staten och revolutionen", Valda verk,
bd II, första delen, sid 289.)
Han sade vidare:
Endast den har tillägnat sig det väsentliga
i Marx' lära om staten, som förstått att en klass'
diktatur är nödvändig inte bara för varje klassamhälle
överhuvudtaget, inte bara för proletariatet, som störtat
bourgeoisin, utan för hela den historiska period, som
skiljer kapitalismen från det "klasslösa samhället",
från kommunismen. (Lenin: a.a. sid. 231-232.)
Marx' och Lenins grundläggande tes är som
ovan sagts, att proletariatets diktatur oundvikligen kommer att bestå
under hela den historiska period då övergången sker
från kapitalism till kommunism, det vill säga under hela
perioden fram till avskaffandet av alla klasskillnader och inträdet
i det klasslösa samhället, det kommunistiska samhällets
högre stadium.
Vad kommer att inträffa, om det på halva
vägen dit förkunnas att proletariatets diktatur inte längre
är nödvändig?
Står inte detta i grundläggande konflikt
med Marx' och Lenins lära om den proletära diktaturens stat?
Är inte detta att lämna "denna smitta,
denna pest, denna varböld, som socialismen ärvt från
kapitalismen" frihet att utvecklas?
Med andra ord, detta skulle medföra ytterligt
allvarliga konsekvenser och leda till att någon övergång
till kommunismen inte kan komma ifråga.
Kan det finnas en "hela folkets stat"? Är
det möjligt att ersätta den proletära diktaturens stat
med en "hela folkets stat"?
Detta är inte en fråga om något särskilt
lands inre angelägenheter utan ett väsentligt problem rörande
marxismen-leninismens allmängiltiga sanning.
Enligt marxist-leninisternas åsikt finns det
ingenting sådant som en klasslös eller över klasserna
stående stat. Så länge staten består som stat
måste den ha klasskaraktär. Så länge staten existerar
kan den inte vara en "hela folkets" stat. Så snart samhället
blir klasslöst, kommer det inte längre att finnas en stat.
Ty vad skulle en "hela folkets stat" vara
för något?
Var och en, som har en elementär kännedom
om marxismen-leninismen, kan inse att den så kallade hela folkets
stat inte är något nytt. Representativa personer ur bourgeoisin
har alltid kallat bourgeoisins stat för "en hela folkets-
stat" eller en "stat i vilken makten tillhör folket".
Vissa personer kanske vill säga, att deras samhälle
redan är ett samhälle utan klasser. Vi svarar: Nej, det finns
klasser och klasskamp i alla socialistiska länder, inget undantaget.
Eftersom där fortfarande finns rester av de gamla
exploatörklasserna, som försöker komma tillbaka till
makten, eftersom nya kapitalistiska element oavbrutet alstras där
och eftersom där fortfarande finns parasiter, spekulanter, latmaskar,
huliganer och folk som förskingrar statsmedel - hur kan det då
sägas, att klasser och klasskamp inte längre existerar? Hur
kan det sägas, att proletariatets diktatur inte längre är
nödvändig?
Marxismen-leninismen säger oss, att den proletära
diktaturens historiska uppgifter under det socialistiska uppbygget,
förutom undertryckandet av fientliga klasser, nödvändigtvis
innefattar en riktig behandling av förhållandet mellan arbetarklass
och bönder, befästande av det politiska och ekonomiska förbundet
dem emellan och skapande av betingelser för ett stegvis utplånande
av klasskillnaden mellan arbetare och bonde.
Då vi betraktar den ekonomiska grundvalen i
de socialistiska samhällena finner vi, att det i alla socialistiska
länder utan undantag existerar skilda slag av äganderätt:
hela folkets äganderätt, kollektiv äganderätt och
att där också finns privat äganderätt. Hela folkets
äganderätt och kollektiv äganderätt är två
slag av äganderätt och två slag av produktionsförhållanden
i det socialistiska samhället. Arbetarna i företag, som ägs
av hela folket, och bönder på jordbruk, som ägs kollektivt,
tillhör två olika kategorier av arbetare i det socialistiska
samhället. Därför består klassskillnaden mellan
arbetare och bonde i alla socialistiska länder utan undantag. Denna
skillnad kommer inte att försvinna förrän övergången
till det högre, kommunistiska stadiet, är genomförd.
På sin nuvarande ekonomiska utvecklingsnivå befinner sig
alla socialistiska stater långt, långt bort från kommunismens
högre stadium, i vilket devisen "av var och en enligt hans
förmåga, åt var och en enligt hans behov" blir
förverkligad. Därför kommer det att ta en lång,
lång tid att avskaffa klasskillnaden mellan arbetare och bonde.
Och innan denna skillnad är avskaffad, är det omöjligt
att säga att samhället är klasslöst eller att det
inte längre finns något behov för proletariatets diktatur.
Försöker de, som kallar en socialistisk
stat för "hela folkets stat" att ersätta den marxist-leninistiska
teorin om staten med bourgeoisins teori om staten? Försöker
de att ersätta den proletära diktaturens stat med en stat
av annan karaktär?
Om så är fallet innebär det ingenting
annat än ett stort steg tillbaka i historien. Det jugoslaviska
samhällssystemets förfall är en allvarlig läxa.
Beträffande "hela folkets parti"
19) Leninismen håller före, att det proletära
partiet måste existera tillsammans med den proletära diktaturen
i de socialistiska länderna. Proletariatets parti är oumbärligt
under hela den historiska period då den proletära diktaturen
består. Skälet härtill är, att den proletära
diktaturen har att kämpa emot proletariatets och folkets fiender,
omforma bönderna och andra småproducenter, ständigt
konsolidera de proletära leden, bygga socialismen och genomföra
övergången till kommunismen. Intet av detta kan göras
utan ledning av proletariatets parti.
Kan det finnas ett "hela folkets parti"?
Är det möjligt att ersätta det parti som är proletariatets
avantgarde med ett "hela folkets parti"?
Inte heller detta är en fråga om något
visst partis inre angelägenheter utan ett fundamentalt problem
rörande marxismen-leninismens allmängiltiga sanning.
Enligt marxist-leninisters åsikt finns det ingenting
sådant som ett klasslöst eller över klasserna stående
parti. Alla politiska partier har klasskaraktär. Partiandan är
det samlade uttrycket för klasskaraktären.
Proletariatets parti är det enda parti som är
i stånd att företräda hela folkets intressen. Det kan
så göra just därför, att det företräder
intressena hos proletariatet, vars idéer och vilja det sammanfattar.
Det kan leda hela folket därför att proletariatet kan frigöra
sig självt slutgiltigt endast genom hela mänsklighetens frigörelse,
därför att proletariatets väsen sätter dess parti
i stånd att angripa problem utifrån såväl dess
nutida som dess framtida intressen, därför att partiet är
besjälat av självuppoffringens anda och dess lojalitet mot
folket inte känner några gränser. Därav dess demokratiska
centralism och järnhårda disciplin. Utan ett sådant
parti är det omöjligt att upprätthålla proletariatets
diktatur och företräda hela folkets intressen.
Vad kommer att ske, om det på halva vägen
till inträdet i det kommunistiska samhällets högre stadium
förkunnas att proletariatets parti blivit ett "hela folkets
parti" och om dess proletära klasskaraktär förnekas?
Står inte detta i fundamental strid emot Marx'
och Lenins lära om proletariatets parti?
Avväpnar inte detta proletariatet och hela det
arbetande folket både organisatoriskt och ideologiskt, och är
det inte liktydigt med att man hjälper till att återställa
kapitalismen?
År det inte liktydigt med att "åka
söderut genom att köra vagnen mot norr" när man
under sådana förhållanden talar om övergång
till det kommunistiska samhället?
Beträffande "kampen mot personkulten"
20) Under de allra senaste åren har vissa personer
brutit med Lenins lära om det inbördes förhållandet
mellan ledare, parti, klass och massor och tagit upp frågan om
att "bekämpa personkulten". Detta är felaktigt och
skadligt.
Den teori som Lenin framlade är följande:
a) Massorna är uppdelade i klasser.
b) Klasserna leds vanligen av politiska partier.
c) Politiska partier leds i regel av mer eller mindre
stabila grupper sammansatta av deras mest auktoritativa, inflytelserika
och erfarna medlemmar, vilka väljs till de främsta ansvarsposterna
och kallas ledare.
Lenin sade: "Detta är elementärt."
Proletariatets parti är proletariatets högkvarter
i revolution och kamp. Varje proletärt parti måste tillämpa
en på demokrati grundad centralism och upprätta en stark
marxist-leninistisk ledning innan det kan bli ett organiserat och stridsdugligt
avantgarde. Att ställa frågan om att "bekämpa personkulten"
är i verkligheten att ställa ledarna emot massorna, undergräva
partiets enhetliga ledning, som är grundad på den demokratiska
centralismen, förslöa dess stridskraft och upplösa dess
led.
Lenin kritiserade de felaktiga åsikter som ställde
ledarna emot massorna. Han kallade dem "löjligt oförnuftiga
och dumma".
Kinas kommunistiska parti har alltid ogillat att man
överdriver individens roll, har förespråkat och orubbligt
tillämpat den demokratiska centralismen inom partiet och förespråkat
att ledningen måste förbindas med massorna samt hävdat
att en riktig ledning måste förstå att sammanfatta
massornas åsikter.
Medan vissa personer högljutt bekämpar den
så kallade personkulten gör de i verkligheten sitt bästa
för att svärta ned det proletära partiet och proletariatets
diktatur. Samtidigt överdriver de oerhört vissa individers
roll, lägger ansvaret för alla fel på andra och gör
anspråk på allt beröm för egen del.
Ännu allvarligare är att vissa personer,
under förevändning att "bekämpa personkulten"
gör sig skyldiga till grov inblandning i andra broderpartiers och
broderländers inre angelägenheter och tvingar andra broderpartier
att ändra sin ledning i syfte att kunna påtvinga partier
sin egen oriktiga linje. Vad är allt detta, om inte stormaktschauvinism,
sekterism och splittringsverksamhet? Vad är allt detta annat än
undermineringsverksamhet?
Det är högt på tiden att allvarligt
och grundligt propagera Lenins högst väsentliga lära
om det inbördes förhållandet mellan ledare, parti, klass
och massor.
Frågan om de socialistiska ländernas självtillit,
ömsesidiga bistånd och samarbete
21) Förhållandena mellan de socialistiska
länderna är internationella förhållanden av en
ny typ. Förhållandena mellan socialistiska länder, vare
sig de är stora eller små och mer eller mindre ekonomiskt
utvecklade, måste bygga på principerna om fullständig
jämlikhet, respekt för territoriell integritet, suveränitet
och oberoende samt icke-inblandning i varandras inre angelägenheter
och måste ävenledes baseras på principerna om ömsesidigt
stöd och ömsesidigt bistånd i överensstämmelse
med den proletära internationalismen.
Varje socialistiskt land måste i sitt uppbygge
lita huvudsakligen till egna krafter.
I överensstämmelse med sina egna konkreta
förutsättningar måste varje socialistiskt land först
av allt förlita sig på sitt eget folks flitiga arbete och
kunnande, utnyttja alla sina tillgängliga resurser till fullo och
på ett planmässigt sätt samt uppbjuda alla sina slumrande
möjligheter för det socialistiska uppbygget. Endast på
detta sätt kan det effektivt bygga upp socialismen och snabbt utveckla
sin ekonomi.
Detta är det enda sättet för varje
socialistiskt land att stärka hela det socialistiska lägrets
styrka och öka dess förmåga att bistå det internationella
proletariatets revolutionära sak. Därför är iakttagandet
av principen att i huvudsak lita till sig själv i uppbygget lika
med en konkret tillämpning av den proletära internationalismen.
Om ett socialistiskt land, utgående endast från
sina egna partiella intressen, ensidigt kräver att andra broderländer
ska inrätta sig efter dess behov och under förevändning
att bekämpa vad de kallar "självtillräcklighet"
och "nationalism" söker hindra andra broderländer
att tillämpa principen att i huvudsak lita till egna krafter i
sitt uppbygge och att utveckla en självständig ekonomi eller
till och med går så långt som till att sätta
ekonomisk press på andra broderländer, kan dylika handlingar
inte betecknas som annat än klara manifestationer av nationell
egoism.
Det är absolut nödvändigt för
socialistiska länder att tillämpa ömsesidigt ekonomiskt
bistånd, samarbete och utbyte. Sådant ekonomiskt samarbete
måste grundas på principen om fullständig jämlikhet,
ömsesidig fördel och kamratligt ömsesidigt bistånd.
Det skulle vara stormaktschauvinism att förneka
dessa grundprinciper och att i den "internationella arbetsfördelningens"
eller "specialiseringens" namn påtvinga andra sin egen
vilja, inkräkta på broderländers oavhängighet och
suveränitet och eller skada deras folks intressen.
Det skulle vara orimligt, att i förbindelserna
mellan socialistiska länder tillämpa metoden att vinna profit
för egen del på andras bekostnad, en metod som är karaktäristisk
för förbindelserna kapitalistiska länder emellan, eller
att ta den "ekonomiska integration" och "gemensamma marknad"
som monopolkapitalistiska grupper inrättat i syfte att erövra
marknader och grabba åt sig profiter, såsom exempel, vilka
de socialistiska länderna bör följa i sitt ekonomiska
samarbete och ömsesidiga bistånd.
Frågan om förhållandena mellan broderpartierna
22) 1957 års Deklaration och 1960 års Uttalande
fastställer de principer som är vägledande för förhållandena
mellan broderpartierna. Dessa är principen om solidaritet, principen
om ömsesidigt stöd och ömsesidigt bistånd, principen
om oberoende och jämlikhet och principen att enighet ska uppnås
genom överläggningar - allt på grundval av marxismen-leninismen
och den proletära internationalismen.
Vi noterar att Sovjetunionens kommunistiska partis
Centralkommitté i sitt brev av den 30 mars säger, att det
inte finns några "överordnade" och "underordnade"
partier inom den kommunistiska rörelsen, att alla kommunistiska
partier är oavhängiga och jämlika och att de i sina förhållanden
till varandra bör bygga på proletär internationalism
och ömsesidigt bistånd.
Det hör till kommunisternas fina egenskaper att
deras handlingar står i samklang med deras ord. Det enda riktiga
sättet att bevara och stärka enheten mellan broderpartier
ligger i att de verkligen håller fast vid och inte bryter den
proletära internationalismens principer och verkligen följer
och inte undergräver de principer som är vägledande för
förhållandena mellan broderpartier - och gör detta inte
bara i ord utan, vad ännu viktigare är, i handling.
Om principen om oavhängighet och jämlikhet
ska gälla i förhållandena mellan broderpartier, är
det otillåtligt för något parti att ställa sig
självt över andra, att ingripa i deras inre angelägenheter
och att inta en patriarkalisk hållning i förhållande
till dem.
Om det har fastställts att det inte finns några
"överordnade" och "underordnade" i förhållandena
broderpartier emellan, är det absolut otillåtligt att påtvinga
andra broderpartier sitt gemensamma partis program, resolutioner och
linje såsom det "gemensamma programmet" för den
internationella kommunistiska rörelsen.
Om principen att uppnå enighet genom rådplägning
fastställts i förhållandena mellan broderpartierna,
bör man inte framhäva "vem som är i majoritet"
och "vem som är i minoritet" och bygga på en så
kallad majoritet i syfte att tvinga igenom sin egen felaktiga linje
och genomföra en sekteristisk och splittrande politik.
Om det är överenskommet, att meningsskiljaktigheter
mellan broderpartierna ska lösas genom överläggningar
mellan partierna, bör inte andra broderpartier offentligen angripas
och namnges i tal av partiledare, i resolutioner och uttalanden på
ens egna kongresser eller på andra partikongresser o.s.v. Än
mindre bör de ideologiska meningsskiljaktigheterna mellan broderpartier
utvidgas till de statliga relationernas område.
Vi anser att det under nuvarande förhållanden,
då meningsskiljaktigheter förekommer inom den internationella
kommunistiska rörelsen, är särskilt viktigt att betona
kravet på strikt fasthållande vid de i Deklarationen och
Uttalandet utformade principerna, som är vägledande för
förhållandet mellan broderpartierna.
Då det rör sig om förhållandena
mellan broderpartier och broderländer är frågan om de
sovjetisk-albanska förhållandena för närvarande
av största vikt. Här är det fråga om det rätta
sättet att behandla ett broderparti och ett broderland och huruvida
de i Deklarationen och Uttalandet fastslagna principer som vägleder
förhållandena mellan broderpartier och broderländer
ska följas. Den riktiga lösningen av denna fråga är
en sak av stor principiell vikt för bevarandet av det socialistiska
lägrets och den internationella kommunistiska rörelsens enhet.
Hur man ska behandla Arbetets parti i Albanien, ett
marxist-leninistiskt broderparti, är en fråga. Hur man ska
behandla den jugoslaviska revisionistklicken, som förrått
marxismen-leninismen, är en helt annan fråga. Dessa bägge
väsensskilda frågor får under inga förhållanden
ställas i jämnbredd.
Ert brev säger att ni "inte uppger hoppet
om att förhållandena mellan SUKP och Arbetets parti i Albanien
ska kunna förbättras", men samtidigt fortsätter
ni att angripa de albanska kamraterna för vad ni kallar "splittringsverksamhet".
Detta är en klar självmotsägelse, som på intet
sätt bidrar till att lösa problemet med förhållandena
mellan Sovjetunionen och Albanien.
Vem är det, som vidtagit splittringsåtgärder
i de sovjetisk-albanska förhållandena?
Vem är det, som utvidgat de ideologiska meningsskiljaktigheterna
mellan de sovjetiska och albanska partierna till de statliga förbindelsernas
område?
Vem är det, som inför fienden blottat meningsskiljaktigheterna
mellan de sovjetiska och albanska partierna och mellan de två
länderna?
Vem är det, som öppet uppmanat till förändringar
i parti- och statsledningen i Albanien?
Allt detta är uppenbart och klart för hela
världen.
Är det verkligen möjligt att de ledande
kamraterna i SUKP inte känner sitt ansvar för den allvarliga
försämring som skett i förhållandena mellan Sovjetunionen
och Albanien?
Vi uttalar ännu en gång vår uppriktiga
förhoppning att de ledande kamraterna i SUKP ska iaktta de principer
som är vägledande för förhållandena mellan
broderpartier och broderländer och ta initiativet till att söka
ett effektivt sätt att förbättra de sovjetisk-albanska
förbindelserna.
Kort sagt, frågan om hur förbindelserna
mellan broderpartier och broderländer ska skötas måste
tas allvarligt. Strängt fasthållande vid de principer som
är vägledande för förhållanden mellan broderpartier
och broderländer är enda sättet att med kraft slå
tillbaka sådant förtal som det imperialisterna och reaktionärerna
sprider om "Moskvas hand".
Proletär internationalism krävs av alla
partier utan undantag, vare sig de är små eller stora, befinner
sig vid makten eller inte. De större partierna och de partier som
har makten bär emellertid ett särskilt stort ansvar i detta
avseende. Den serie av nedslående företeelser som förekommit
i det socialistiska lägret under senaste tiden har skadat inte
bara de berörda partierna utan också folkmassornas intressen
i deras länder. Detta är ett stående bevis för,
att de större länderna och partierna behöver hålla
i minnet Lenins uppmaning att aldrig begå felet att förfalla
till stormaktschauvinism.
Kamraterna i SUKP säger i sitt brev att "Sovjetunionens
kommunistiska parti aldrig tagit och aldrig kommer att ta ett enda steg,
som kan utså fiendskap bland vårt lands folk till det kinesiska
broderfolket eller andra folk". Här önskar vi inte att
gå tillbaka och räkna upp de många obehagliga händelser
som skett i det förflutna, vi önskar bara att kamraterna i
SUKP i sitt framtida handlande ska hålla noga fast vid detta uttalande.
Under de senaste åren har vårt partis
medlemmar och vårt folk visat den allra största behärskning
inför en rad allvarliga händelser, vilka innebar överträdelser
av de principer som är vägledande för förhållandena
mellan broderpartier och broderländer och trots de många
svårigheter och förluster som påtvingats oss. De kinesiska
kommunisternas och det kinesiska folkets proletära internationalism
har utstått ett svårt prov.
Kinas kommunistiska parti står orubbligt lojalt
till den proletära internationalismen, upprätthåller
och försvarar de i 1957 års Deklaration och 1960 års
Uttalande fastställda principer som är vägledande för
förhållandena mellan broderpartier och broderländer
och bevarar och stärker enheten i det socialistiska lägret
och den internationella kommunistiska rörelsen.
Frågan om kampen mot revisionismen, huvudfaran Inom den
internationella kommunistiska rörelsen, och kampen mot dogmatismen
23) För att förverkliga den internationella
kommunistiska rörelsens, av broderpartierna enhälligt antagna
gemensamma program, måste en kompromisslös kamp föras
mot alla former av opportunismen, vilken är en avvikelse från
marxismen-leninismen.
Deklarationen och Uttalandet framhåller, att
revisionismen eller, med andra ord, högeropportunismen utgör
huvudfaran inom den internationella kommunistiska rörelsen. Den
jugoslaviska revisionismen är urtypen för modern revisionism.
Uttalandet framhåller särskilt:
De kommunistiska partierna har enhälligt fördömt
den internationella opportunismens jugoslaviska variant, som är
ett koncentrerat uttryck för de nutida revisionisternas "teorier".
Det säger i fortsättningen:
Ledarna för Jugoslaviens kommunisters förbund,
som förrått marxismen-leninismen och förklarat den
föråldrad, ställde mot 1957 års Deklaration
sitt antileninistiska revisionistiska program. De ställde JKF
mot hela den internationella kommunistiska rörelsen, lösryckte
sitt land från det socialistiska lägret, gjorde det beroende
av den s.k. hjälpen från amerikanska och andra imperialister...
Uttalandet säger vidare:
De jugoslaviska revisionisterna bedriver undermineringsverksamhet
mot det socialistiska lägret och den kommunistiska världsrörelsen.
Under förevändning att bedriva en alliansfri politik utvecklar
den en verksamhet som skadar enheten mellan alla fredsälskande
krafter och stater.
Därför drar Uttalandet följande slutsats:
Det är fortfarande en nödvändig uppgift
för marxismen-leninismens partier att ytterligare avslöja
de jugoslaviska revisionisternas ledare och aktivt kämpa för
att värna den kommunistiska rörelsen och arbetarrörelsen
mot de jugoslaviska revisionisternas antileninistiska idéer.
Den fråga som här ställes är
en viktig principfråga för den internationella kommunistiska
rörelsen.
Helt nyss har Titoklicken offentligen förklarat
att de fasthåller vid sitt revisionistiska program och sin antimarxist-leninistiska
hållning till Deklarationen och Uttalandet.
Den amerikanska imperialismen och dess NATO-kompanjoner
har givit ut tusentals miljoner amerikanska dollars på Titoklickens
omvårdnad under lång tid. I "marxistisk-leninistisk"
kapprock och under ett "socialistiskt lands" fana har Titoklicken
tjänstgjort som den amerikanska imperialismens specialavdelning
för underminering av den internationella kommunistiska rörelsen
och folkens i världen revolutionära sak.
Det är fullständigt grundlöst och i
strid mot fakta att påstå att Jugoslavien visar "definitiva
positiva tendenser" att det är "ett socialistiskt land"
och att Titoklicken är en "antiimperialistisk kraft".
Vissa personer försöker nu att föra
in den jugoslaviska revisionistklicken i den socialistiska gemenskapen
och de internationella kommunistiska leden. Detta är uppenbarligen
att slita sönder den överenskommelse som enhälligt träffades
vid 1960 års möte med broderpartierna och är absolut
otillåtligt.
Under de senaste åren har den revisionistiska
strömningen översvämmat den internationella arbetarrörelsen
och den internationella kommunistiska rörelsens erfarenheter och
lärdomar har till fullo bekräftat slutsatsen i Deklarationen
och Uttalandet, att revisionismen är huvudfaran inom den internationella
kommunistiska rörelsen för närvarande. Vissa personer
säger emellertid öppet att dogmatismen och inte revisionismen
är huvudfaran, eller att dogmatismen inte är mindre farlig
än revisionismen. Vad slags princip stödjer de sig på?
De som håller fast vid marxismen-leninismen
och verkliga marxist-leninistiska partier måste sätta principerna
i främsta rummet. De får inte schackra bort principer, godkänna
en sak i dag och en annan i morgon, förespråka en sak den
ena dagen och en annan den nästa.
Tillsammans med alla marxist-leninister kommer de
kinesiska kommunisterna att fortsätta att föra en kompromisslös
kamp mot den moderna revisionismen för att försvara marxismen-leninismens
renhet och Deklarationens och Uttalandets principiella ståndpunkt.
Samtidigt som kommunister bekämpar revisionismen,
som utgör huvudfaran inom den internationella kommunistiska rörelsen,
måste de också bekämpa dogmatismen.
1957 års Deklaration säger att proletära
partier "bör bestämt hålla fast vid principen att
kombinera ... marxismen-leninismens allmängiltiga sanning med revolutionens
och uppbyggets speciella praktik i sina länder".
Det vill säga:
Å ena sidan, är det nödvändigt
att ständigt hålla fast vid marxismen-leninismens allmängiltiga
sanning. Underlåtenhet att göra detta leder till högeropportunistiska
eller revisionistiska misstag.
r andra sidan, är det alltid nödvändigt
att utgå från verkligheten, att upprätthålla
intim kontakt med massorna, att ständigt summera erfarenheterna
av masstriderna och att självständigt utarbeta och tillämpa
en politik och taktik som passar förhållandena i det egna
landet. Dogmatiska misstag begås om man underlåter att göra
detta, om man mekaniskt kopierar ett annat kommunistiskt partis politik
och taktik, blint underkastar sig andras vilja eller utan analys godtar
ett annat kommunistiskt partis program och resolutioner som sin egen
linje.
Vissa personer bryter nu mot denna grundläggande
princip, som för länge sedan fastställdes i Deklarationen.
Under förevändning att "på ett skapande sätt
utveckla marxismen-leninismen", kastar de marxismen-leninismens
allmängiltiga sanning åt sidan. Dessutom framställer
de såsom "allmängiltiga marxist-leninistiska sanningar"
sina egna föreskrifter, som inte baserar sig på någonting
annat än subjektiva gissningar och är skilda från både
verkligheten och massorna, och de tvingar andra att utan villkor godta
dessa föreskrifter.
Det är därför så många
allvarliga företeelser har uppkommit inom den internationella kommunistiska
rörelsen.
Om det revolutionära proletära partiet
24) En synnerligen viktig lärdom av den internationella
kommunistiska rörelsens erfarenheter är, att revolutionens
utveckling och seger är beroende av ett revolutionärt proletärt
partis förekomst.
Det måste finnas ett revolutionärt parti.
Det måste finnas ett revolutionärt parti,
som är uppbyggt i överensstämmelse med marxismen-leninismens
revolutionära teori och revolutionära modell.
Det måste finnas ett revolutionärt parti,
som är i stånd att förena marxismen-leninismens allmängiltiga
sanning med revolutionens konkreta praktik inom det egna landet.
Det måste finnas ett revolutionärt parti,
som är i stånd att nära förbinda ledningen med
folkets breda massor.
Det måste finnas ett revolutionärt parti,
som håller fast vid sanningen, rättar sina fel och vet hur
kritik och självkritik skall bedrivas.
Endast ett sådant revolutionärt parti kan
leda proletariatet och folkets breda massor så att de slår
imperialismen och dess lakejer, vinner en grundlig seger i den nationella
demokratiska revolutionen och vinner den socialistiska revolutionen.
Om ett parti inte är ett proletärt revolutionärt
parti utan ett borgerligt reformistparti;
om det inte är ett marxist-leninistiskt parti
utan ett revisionistiskt parti;
om det inte är ett proletariatets avantgardesparti
utan ett parti, som hänger bourgeoisin i svansen;
om det inte är ett parti, som representerar proletariatet
och alla arbetande människors intressen, utan ett parti, som representerar
intressena hos arbetararistokratin;
om det inte är ett internationalistiskt parti
utan ett nationalistiskt parti;
om det inte är ett parti, som kan använda
sina hjärnor till att tänka för sig självt och genom
grundläggande undersökningar och studier förvärva
noggrann kännedom om utvecklingstendenserna inom de olika klasserna
i sitt eget land och som vet hur det skall tillämpa marxismen-leninismens
allmängiltiga sanning och förena den med den konkreta praktiken
i sitt eget land, utan i stället är ett parti, som pladdrar
efter vad andra säger, utan analys kopierar utländska erfarenheter,
ränner än hit än dit alltefter som vissa personer i utlandet
pekar med kommandostaven och har blivit en röra av revisionism,
dogmatism och allting utom marxist-leninistiska principer;
då är ett sådant parti fullständigt
ur stånd att leda proletariatet och massorna i revolutionär
kamp, fullständigt ur stånd att vinna revolutionen och fullständigt
ur stånd att uppfylla proletariatets stora historiska uppgift.
Detta är en fråga, som alla marxist-leninister,
alla klassmedvetna arbetare och alla framstegsvänliga människor
allestädes behöver ägna djup begrundan.
Frågan om den offentliga polemiken Inom den Internationella
kommunistiska rörelsen
25) Det är marxist-leninisternas plikt att skilja
mellan sanning och lögn rörande de meningsskiljaktigheter,
som uppstått inom den internationella kommunistiska rörelsen.
I det gemensamma intresset, att upprätthålla enhet för
kamp mot fienden, har vi alltid talat för att problem ska lösas
genom överläggningar mellan partierna och opponerat oss emot
att man öppet fört ut meningsskiljaktigheterna inför
fienden.
Som kamraterna i SUKP vet, har den offentliga polemiken
inom den internationella kommunistiska rörelsen framkallats av
vissa ledare i broderpartier och tvingats på oss.
Sedan en offentlig debatt framkallats borde den föras
på demokratisk grund och med iakttagande av broderpartiernas jämställdhet
samt genom att fakta framläggs och man resonerar ut om sakerna.
Eftersom vissa partiledare offentligen angripit andra
broderpartier och framkallat en offentlig debatt, har de enligt vår
mening varken orsak eller rätt att förbjuda de angripna broderpartierna
att svara offentligt.
Eftersom vissa partiledare publicerat oräkneliga
artiklar med angrepp på andra broderpartier, varför publicerar
de inte i sin egen press de artiklar dessa partier skrivit som svar?
På senare tid har Kinas kommunistiska parti
varit föremål för orimliga angrepp. Angriparna har satt
igång en verklig klappjakt på och utan hänsyn till
fakta tillverkat många anklagelser emot oss. Vi har i vår
egen press publicerat dessa artiklar och tal, som angriper oss.
Vi har också i vår press i dess helhet
publicerat sovjetledarens rapport vid Högsta sovjets sammanträde
den 12 december 1962, Pravdas redaktionslednings artikel av den 7 januari
1963, det tal som hölls av ledaren för SUKP:s delegation vid
Tysklands socialistiska enhetspartis 6:e kongress den 16 januari 1963
och Pravdas redaktionslednings artikel av den 10 februari 1963.
Vi har vidare publicerat hela texten i de bägge
breven av den 21 februari och den 30 mars 1963 från SUKP:s Centralkommitté.
Vi har besvarat en del av artiklarna och talen i vilka
broderpartierna angripit oss men har ännu inte svarat på
andra. Vi har till exempel inte besvarat de många tal och artiklar
som hållits och skrivits av kamraterna i SUKP.
Mellan den 15 december 1962 och den 8 mars 1963 skrev
vi sju artiklar som svar till våra angripare.
Dessa artiklar är rubricerade: "Arbetare
i alla länder, förena er till kamp mot den gemensamma fienden."
"Meningsskiljaktigheter mellan kamrat Togliatti
och oss."
"Leninismen och den moderna revisionismen."
"Låt oss enas på grundval av Moskvadeklarationen
och Moskvauttalandet."
"Varifrån kommer meningsskiljaktigheterna?
- Ett svar till kamrat Thorez och andra kamrater."
"Mera om meningsskiljaktigheterna mellan kamrat
Togliatti och oss. - Några av leninismens viktigaste problem i
världen av i dag."
"En kommentar till Förenta staternas kommunistiska
partis uttalande."
Förmodligen är det dessa artiklar ni avser,
då ni i slutet av ert brev av den 30 mars anklagar den kinesiska
pressen för att göra "grundlösa angrepp" mot
SUKP. Det är att ställa saken på huvudet när artiklar,
som svarar våra angripare, betecknas som "angrepp".
Eftersom ni betecknar våra artiklar såsom
"grundlösa" och mycket dåliga, varför publicerar
ni inte alla sju av dessa "grundlösa angrepp", på
samma sätt som vi publicerat era artiklar, och låter sovjetkamraterna
och sovjetfolken tänka för sig själva och avgöra
vem som har rätt och vem som har fel? Ni är naturligtvis berättigade
att punkt för punkt vederlägga dessa artiklar, som ni anser
såsom "grundlösa angrepp".
Ehuru ni kallar våra artiklar "grundlösa"
och våra argument felaktiga, talar ni inte om för sovjetfolken
vilka våra argument verkligen är. Detta handlingssätt
kan knappast betecknas såsom uttryck för en allvarlig inställning
till diskussionen om problem broderpartierna emellan, till sanningen
eller till massorna.
Vi hoppas att den offentliga debatten broderpartierna
emellan kan stoppas. Detta är ett problem som måste behandlas
i överensstämmelse med principerna om oavhängighet, jämställdhet
och uppnående av enighet genom överläggningar broderpartierna
emellan. I den internationella kommunistiska rörelsen har ingen
rätt att sätta igång angrepp, när han så
önskar, eller att beordra "slut på den öppna polemiken",
när helst han önskar hindra den andra parten att svara.
Det är bekant för kamraterna i SUKP att
vi, för att skapa en gynnsam atmosfär för inkallandet
av mötet med broderpartierna, beslutat att från och med den
9 mars 1963 och tills vidare låta anstå med offentliga svar
mot oss av kamrater i broderpartier. Vi förberhåller oss
rätten att svara offentligt.
I vårt brev av den 9 mars sade vi att det, vad
frågan om den offentliga debattens avbrytande beträffar,
"är nödvändigt att våra båda partier
och de berörda broderpartierna ska hålla en viss diskussion
och uppnå en överenskommelse som är rättvis och
godtagbar för alla".
Det ovanstående är våra åsikter
rörande den internationella kommunistiska rörelsens allmänna
linje och några därmed sammanhängande principfrågor.
Vi hoppas, att, såsom vi antydde i början av detta brev,
det öppenhjärtiga framläggandet av våra åsikter
ska främja den ömsesidiga förståelsen. Kamrater
kan naturligtvis gilla eller ogilla dessa åsikter. Enligt vår
mening är dock de frågor, vi här diskuterar; de avgörande
frågor som den internationella kommunistiska rörelsen måste
uppmärksamma och lösa. Vi hoppas att alla dessa frågor
och även de som tagits upp i ert brev ska bli grundligt diskuterade
under överläggningarna mellan våra bägge partier
och vid mötet med representanter för alla broderpartierna.
Dessutom finns det andra frågor av gemensamt
intresse, t.ex. kritiken av Stalin och några viktiga principsaker
beträffande den internationella kommunistiska rörelsen, vilka
togs upp vid SUKP:s 20:e och 22:a kongresser, och vi hoppas att det
även i dessa frågor ska ske ett uppriktigt meningsutbyte
vid överläggningarna.
Med hänsyn till överläggningarna mellan
våra båda partier föreslog vi i vårt brev av
den 9 mars, att kamrat Chrusjtjov skulle komma till Peking. Om detta
inte skulle passa, föreslog vi att en annan ansvarig kamrat i SUKP:s
Centralkommitté skulle leda en delegation till Peking eller att
vi skulle sända en delegation till Moskva.
Eftersom ni i ert brev av den 30 mars förklarat
att kamrat Chrusjtjov inte kan komma till Kina och eftersom ni inte
uttryckt någon önskan att sända en delegation till Kina,
har Kinas kommunistiska partis Centralkommitté beslutat att sända
en delegation till Moskva.
I ert brev av den 30 mars inbjöd ni kamrat Mao
Tse-tung att besöka Sovjetunionen. Så tidigt som den 23 februari
angav kamrat Mao Tse-tung i sitt samtal med sovjetambassadören
i Kina klart orsaken till att han för närvarande inte är
beredd att besöka Sovjetunionen. Ni var väl medvetna härom.
Då en ansvarig kamrat i Kinas kommunistiska
partis Centralkommitté den 9 maj mottog sovjetambassadören
i Kina informerade han er om, att vi skulle sända en delegation
till Moskva i mitten på juni. Senare förklarade vi, i överensstämmelse
med SUKP:s Centralkommittés begäran, oss överens om
att uppskjuta överläggningarna mellan våra båda
partier till den 5 juli.
Vi hoppas uppriktigt att överläggningarna
mellan de kinesiska och sovjetiska partierna ska ge positivt resultat
och bidraga till förberedelserna för inkallandet av mötet
med alla kommunistiska partier och arbetarpartier.
Det är nu mera än någonsin nödvändigt
för alla kommunister att enas på marxismen-leninismens och
den proletära internationalismens grund samt på grundval
av Deklarationen och Uttalandet som broderpartierna enhälligt antagit.
Tillsammans med marxist-leninistiska partier och revolutionära
folk världen över kommer Kinas kommunistiska parti att fortsätta
sina outtröttliga bemödanden att hävda det socialistiska
lägrets och den internationella kommunistiska rörelsens intressen,
de undertryckta folkens och nationernas frigörelse och kampen mot
imperialismen och för världsfreden.
Vi hoppas, att händelser, som bedrövar dem
som är oss nära och kära och endast glädjer fienden,
inte på nytt skall förekomma inom den internationella kommunistiska
rörelsen i framtiden.
De kinesiska kommunisterna tror fullt och fast att
marxist-leninisterna, proletariatet och de revolutionära folken
överallt ska enas fastare, övervinna alla svårigheter
och vinna ännu större segrar i kampen mot imperialismen och
för världsfreden, liksom i kampen för all världens
folks revolutionära mål och för den internationella
kommunismens sak.
Arbetare i alla länder, förena er! Arbetare
och undertryckta folk och nationer i hela världen, förena
er! Bekämpa vår gemensamme fiende!
Med kommunistiska hälsningar
KINAS KOMMUNISTISKA PARTIS CENTRALKOMMITTÉ
|